Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voordelen katoenen luiers

  • Jane

    Hallo,

    Mijn man en ik zouden over een tijdje graag kinderen willen en mijn gevoel neigt er naar om dan katoenen luiers te gaan gebruiken. Mijn omgeving reageert daar verbaasd op en vindt het ook maar raar. Katoenen luiers schijnen tegenwoordig niet meer beter te zijn voor het milieu dan gewonen luiers, ze schijnen niet zo heel veel goedkoper te zijn omdat je veel moet wassen etc. Kan iemand mij voordelen en ervaring vertellen?

    Bedankt!

    Jane

  • Marrigje

    Hallo Jane,

    Toch klopt het niet helemaal. Papieren luiers zijn zeker meer milieu belastend dan katoenen luiers. Ook als je productie en wassen meerekend.

    Goedkoper is het zeker. In de laatste Ouders van Nu staat een staatje waar ik, als overtuigd katoenen luier gebruikster toch van schrok.

    Gebruik je papieren luiers dan ben je, voor de hele luier periode tussen de €1500 en €900 kwijt, afhankelijk van het merk papieren luiers dat je gebruikt, aan billendoekjes ben je tussen de €1000 en €300 kwijt, ook afhankelijk van het merk dat je gebruikt.

    Aan katoenen luiers ben je, inclusief waskosten in de hele luierperiode €550 kwijt.

    Dit kan wat duurder uitvallen als je heel dure katoenen luiers koopt, maar ook weer goedkoper als je voor goedkopere alternatieven kiest, en bijv op marktplaats tweehands luiers koopt.

    Ik gebruik al jaren katoenen luiers, en aan tijd ben je niet veel meer kwijt dan met papieren luiers, verschonen moet je nl toch. Als je voldoende luiers hebt, dan hoef je alleen eens in de 2 a 3 dagen een extra trommel te wassen, daar zit dan het extra werk in.

    Groetjes

    Marrigje

  • Isabelle

    Tegenwoordig niet meer beter voor het milieu"? Dat moet je mij eens uitleggen!

    Wij gebruiken nu al 2j katoen voor ons oudste en ons kleinste zit al 4 maanden in de katoen. Ik zou wel eens de berg afval willen zien die we hebben uitgespaard in die tijd. Neem nu voor de oudste bv. gemiddeld 5 luiers per dag - aan 2x350 dagen - dat is 3500 luiers! Luiers die niet afbreekbaar zijn en dus gewoon plaats liggen in te nemen op onze aarde.

    Vergelijk dit met de pakweg 50 katoenen luiers die we in die 2 jaar (voor Seppe) + 4 maanden (voor Timo) gebruikten… De katoenen kunnen zeker ook nog verder gebruikt worden voor Timo en misschien nog wel voor een derde. Of ze kunnen tweedehands verkocht worden.

    Ik moet zeker ook niet zeggen dat het een stuk goedkoper uitkomt dan wegwerp? Even een rekensommetje: voor Timo kocht ik 20 nieuwe strikluiers (60 euro) en 6 overbroekjes (70 euro) en ik maakte inleggers van oude hydrofieldoeken (recyclage dus), en dit systeem gebruik ik nu al 4 maanden. Welk kind kun je anders voor 130 euro vier maanden luieren? Moet je mij eens zeggen!

    Uiteraard moet je wassen, maar ook hier kun je een beetje voorzichtig zijn: wij wassen met ecover wasproduct (www.ecover.be; biologisch afbreekbaar, dus wel goed voor het milieu) en met regenwater (ook hier dus recyclage) en we wassen om de drie dagen (dat is twee extra machines per week voor twee kinderen). Valt best mee, toch? Onze wasmachine heeft het energielabel A en past bv. waterpeil en zo aan aan de inhoud van de trommel.

    Ik zou zeker niet durven zeggen dat onze manier van wassen en verluieren dan slechter zou zijn dan vroeger.

    Ik zou niet meer anders willen dan katoen. Voordeel is ook het quasi-niet-nodig-zijn-van-luierzalf (want onze jongens hebben gewoon nooit uitslag met katoen; je krijgt nl. geen broeierige chemische reacties; uitzondering vormt de periode waarin ze tanden vormen, maar dat is onvermijdelijk), het altijd-in-huis-hebben-van-luiers (nooit naar de winkel van: oesje, luiers nodig!).

    We voelen er ons gewoon ontzettend goed bij. Het is bij mij zelfs zo ver gekomen dat ik nu ook voor mezelf katoenen maandverband heb gekocht. Ik kon het gewoon ook niet meer over mijn hart krijgen om die wegwerpmaandverbanden in de vuilbak te deponeren.

    Enne, let op, het is ook LEUK om in katoen te luieren. Verschillende merken, motieven, systemen, ezn. Ik heb onlangs ook eens een eigen luiertje gemaakt en dat viel reuzegoed mee! 't Is een beetje zoals bij je eigen ondergoed kiezen: wat doen we nu eens aan? ;-) Jaja, het kan een verslaving worden, katoen, let op mijn woorden…

    Veel succes in je keuze en informeer je vooral goed. Er zijn veel vooroordelen die hoegenaamd niet kloppen.

    Isabelle

    (mama van Seppe °06-01-2002 en Timo °10-10-2003)

  • Isabelle

    Tegenwoordig niet meer beter voor het milieu"? Dat moet je mij eens uitleggen!

    Wij gebruiken nu al 2j katoen voor ons oudste en ons kleinste zit al 4 maanden in de katoen. Ik zou wel eens de berg afval willen zien die we hebben uitgespaard in die tijd. Neem nu voor de oudste bv. gemiddeld 5 luiers per dag - aan 2x350 dagen - dat is 3500 luiers! Luiers die niet afbreekbaar zijn en dus gewoon plaats liggen in te nemen op onze aarde.

    Vergelijk dit met de pakweg 50 katoenen luiers die we in die 2 jaar (voor Seppe) + 4 maanden (voor Timo) gebruikten… De katoenen kunnen zeker ook nog verder gebruikt worden voor Timo en misschien nog wel voor een derde. Of ze kunnen tweedehands verkocht worden.

    Ik moet zeker ook niet zeggen dat het een stuk goedkoper uitkomt dan wegwerp? Even een rekensommetje: voor Timo kocht ik 20 nieuwe strikluiers (60 euro) en 6 overbroekjes (70 euro) en ik maakte inleggers van oude hydrofieldoeken (recyclage dus), en dit systeem gebruik ik nu al 4 maanden. Welk kind kun je anders voor 130 euro vier maanden luieren? Moet je mij eens zeggen!

    Uiteraard moet je wassen, maar ook hier kun je een beetje voorzichtig zijn: wij wassen met ecover wasproduct (www.ecover.be; biologisch afbreekbaar, dus wel goed voor het milieu) en met regenwater (ook hier dus recyclage) en we wassen om de drie dagen (dat is twee extra machines per week voor twee kinderen). Valt best mee, toch? Onze wasmachine heeft het energielabel A en past bv. waterpeil en zo aan aan de inhoud van de trommel.

    Ik zou zeker niet durven zeggen dat onze manier van wassen en verluieren dan slechter zou zijn dan vroeger.

    Ik zou niet meer anders willen dan katoen. Voordeel is ook het quasi-niet-nodig-zijn-van-luierzalf (want onze jongens hebben gewoon nooit uitslag met katoen; je krijgt nl. geen broeierige chemische reacties; uitzondering vormt de periode waarin ze tanden vormen, maar dat is onvermijdelijk), het altijd-in-huis-hebben-van-luiers (nooit naar de winkel van: oesje, luiers nodig!).

    We voelen er ons gewoon ontzettend goed bij. Het is bij mij zelfs zo ver gekomen dat ik nu ook voor mezelf katoenen maandverband heb gekocht. Ik kon het gewoon ook niet meer over mijn hart krijgen om die wegwerpmaandverbanden in de vuilbak te deponeren.

    Enne, let op, het is ook LEUK om in katoen te luieren. Verschillende merken, motieven, systemen, ezn. Ik heb onlangs ook eens een eigen luiertje gemaakt en dat viel reuzegoed mee! 't Is een beetje zoals bij je eigen ondergoed kiezen: wat doen we nu eens aan? ;-) Jaja, het het kan een verslaving worden, katoen, let op mijn woorden!

    Veel succes in je keuze en informeer je vooral goed. Er zijn veel vooroordelen die hoegenaamd niet kloppen.

    Isabelle

    (mama van Seppe °06-01-2002 en Timo °10-10-2003)

  • Eline

    Beste Jane,

    ik heb aan een bevriende energie-deskundige gevraagd of katoen nou wel beter is. Volgens hem scheelt katoen tov papier een factor 2 aan energie; je verstookt dus de helft minder. Dit is inclusief de energie-kosten voor productie en voor wassen. Wat niet verdisconteerd is zijn de milieulelasting van de katoenteelt (hoog) en de slechte sociale omstandigheden van de mensen die katoen telen. Maar er schijnen max-havelaar-eko-katoenen luiers te bestaan. Ik weet niet hoe je eraan zou moeten komen, en ze zullen wel duur zijn.

    Wat prijs betreft, katoen is goedkoper, maar in mijn ervaring (twee kinderen in katoen) zijn de luierbroekjes toch wel duur want die slijten veel sneller, en bovendien gebruik ik voor 's nachts wel papier omdat ik geen katoenen luiers heb gevonden waarin ik ze de hele nacht droog houd. Maar goed, dat is dus een pamper per dag, dat vind ik nog acceptabel. Ik ben niet heel erg principieel, het moet practisch haalbaar zijn. Dan is het ook leuk en zeker de moeite waard.

    Ik gebruik luierinlegpapier wat door de plee kan om de poep makkelijk weg te kunnen gooien en hoef dus ook niet met de hand te spoelen. Ik was om de dag een kinderwas, dat zijn twee ladingen luiers plus twee ladingen kleertjes en ander kleingoed.

    Voor de huid van kinderen is katoen minstens zo goed als papier. minder luieruitslag, maar dat kan ook per kind verschillen, de een heeft daar gewoon sneller last van. Er is een theorie dat ze sneller zindelijk worden in katoen, maar mijn oudste is bijna twee en ik gewloof dat pas als ik het zie. Voorlopig is hij nog lang niet zindelijk. Niet dat dat erg is. Het zal ookwel per kind verschillen.

    Succes,

    Eline

  • Saskia

    Heb je er al eens over nagedacht hoeveel vrachtverkeer er op de baan is om telkens opnieuw en opnieuw de winkelrekken aan te vullen met wegwerpluiers. Voor katoen hoeft dit maar eenmalig. Ook dit moet je meerekenen in de milieubelasting van wegwerp. Evenals het vrachtvervoer dat op de baan is om de wegwerp weer op te halen.

    Als wassen dan o zo milieubelastend is, dan vraag ik me af waarom me niet met z'n allen in de vuilnisbak poepen. Dat verbruikt alvast minder water dan een toilet en is dus in deze redenering minder milieubelastend.

    Sorry, ik krijg gewoon de kriebels van die kortzichtige redeneringen over de milieubelasting van katoenen luiers. Alles wat we doen is immers milieubelastend, hangt er maar vanaf welke factoren je in rekening neemt om dingen te vergelijken.

    Je geeft net zoveel of zo weinig uit aan katoenen luiers als je zelf wil. Je kan klassieke vouwlappen gebruiken of op maat gemaakte alles-in-één luiers in een stofje naar je keuze. Of je gaat zelf aan de slag. Het eerste dat ik zelf genaaid hebt was een luier. Heel erg leuk.

    Echter wegwerp is een voortdurend weerkerende kost, die misschien niet zo opvalt in je huishoudbudget als een eenmalige grote aankoop van katoen. Maar het gaat over de eindafrekening. En je moet natuurlijk niet de duurste katoenen luier gaan vergelijken met een goedkope merkloze wegwerp en omgekeerd. Tenzij je verslaafd raakt aan katoenen luiers kopen (er zijn zoveeeeel leuke dingen te koop), kan het gewoon niet duurder zijn. Zolang je het een beetje verstandig aanpakt. Liever eerst een paar merken uittesten dan meteen te investeren in een volledig pakket, bv. En er is een ruime tweedehandsmarkt waar je makkelijk goede spullen aan een kleine prijs vindt. Ik heb een hele ruime luierverzameling (ook dure merken) en heb nog steeds maar de helft gespendeerd in vgl. met wat wegwerp zou gekost hebben. En de meeste luiers kunnen gewoon dienen voor een volgend kindje. Als je de overbroekjes met de hand wast, verslijten ze minder snel en kunnen ook nog makkelijk een volgend kindje mee.

    Groetjes

    Saskia

  • Pien

    Hoi,

    Wij willen ook katoenen luiers gaan gebruiken, maar ik zie eigenlijk de bomen door het bos niet meer qua merken en typen die er te verkrijgen zijn. Weet iemand een goede vergelijkende website, of heeft iemand tips over hét merk zeg maar?

    Alvast bedankt,

    Pien

  • mieke

    Als raad kan ik je alleen maar zeggen kom eens een bezoek brengen op http://groups.yahoo.com/group/katoenen_luiers/ hier worden ervaringen, voor- en nadelen uitgewisseld over zo goed als alle katoenen luiers die er bestaan.

    Deze groep is een echte aanrader.

    groetjes Mieke

  • Lyke

    Katoen gebruiken heeft nog altijd vele voordelen.

    Inderdaad goedkoper maar afhankelijk van een aantal factoren

    Hoe duur is de luier in aanschaf? Kun je goede 2e hands vinden als je dat wilt?

    Hoeveel luiers neem je? (Verwacht je meer kinderen erin te luieren dan kun je beter een royaal aantal nemen, dat werkt sowieso prettiger dan steeds te MOETEN wassen omdat je anders geen luiers meer hebt)

    Hoe heet was je de luiers? Op 60 is vaak voldoende. Bij 90 slijten de luiers harder.

    Gebruik je een droger? Geeft een hoger energieverbruik en je luiers slijten aanzienlijk sneller.

    Wat voor overbroekje gebruik je? plastic, ademend nylon, wol.

    Een goedkoop systeem dat niet goed sluit zal vaker lekkage geven waardoor je vaker met natte kleertjes zit en dus vaker moet wassen (afgezien van de ergernis telkens bij het verschonen.

    Eco katoenen luiers zijn oa te verkrijgen bij Obilot in Zuthpen ( de engel luier, lijkt op de noppies) en in Giethoorn. Els Jonkheer heeft zelf een luier ontworpen. 0521-361737. Neem de tijd als je haar belt want ze heeft heel wat te vertellen.

    succes met je zoektocht.

    Lyke Lagerwey

  • Annemiek

    Voor een vergelijking tussen de luiers die momenteel te koop zijn kun je even kijken op http://home.planet.nl/~mfvandam Via deze site kun je tegen een kleine vergoeding een uitgebreid rapport hierover bestellen. Ook kun je een gratis kostenberekening opvragen voor het luieren met voorgevormde lueirs.

    Annemiek.