Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ervaring met katoenen luiers

  • Anita Sijmons

    Ik ben in verwachting van ons eerste kindje en denk er sterk over om katoenen luiers te gaan gebruiken. Wie heeft hier ervaring mee die ze met ons wil delen en welke luiers zijn wel of niet goed. Wat zijn de voor en nadelen van katoen luiers.

    Wie helpt ons?

  • Sophie

    Hoi Anita,

    Een heleboel ervaringen vind je op:

    http://groups.yahoo.com/group/katoenen_luiers

    Gr Sophie

  • Monique mama van Lisenka

    De voordelen van katoenen luiers zijn milieu vriendelijk en ook een stuk voordeliger. Ik gebruik de ouderwetse vouwlappen. Met daarin een luierinleg (een dun velletje textiel/papier) deze luierinleg gooi ik met de poep weg wat inhoud dat ik de luier alleen maar een beetje hoef uit te wringen en hem dan in de was machine gooi. De inleg kun je eventueel ook nog een paar keer uit wassen dit doe ik als er alleen geplast is. Het voordeel van de lappen ten opzichte van de voorgevormde vind ik is dat ik niet allerlei verschillende maten hoef te kopen waardoor het ook erg voordelig blijft. Het enige wat ik een keer in de zoveel maanden nieuw moet halen zijn de overbroekjes omdat die slijten (ik gebruik niet ademende broekjes want die bevielen mij niet echt maar hierover verschillen de meningen per persoon) Een ander voordeel is dat omdat de lappen zo dun zijn zo ook gewoon aan de waslijn snel drogen.

    Je vroeg welke luiers goed zijn of niet ik heb een aantal merken in huis maar het fijnst in gebruik vind ik die van de prenatal die doeken zijn iets groter en zijn makkelijker te vouwen. (de anderen kreuken toch een beetje).

    Groetjes Monique

  • margreet

    Hallo Anita,

    Het Yahoo adres is oke, maar je hebt ook nog andere adressen, die je informatie kunnen verschaffen. Je kunt me mailen via www.katoenenluiers.tk.

    Margreet

    Zippidys

  • margreet

    Hallo Anita,

    Het Yahoo adres is oke, maar je hebt ook nog andere adressen, die je informatie kunnen verschaffen. Je kunt me mailen via www.katoenenluiers.tk.

    Margreet

    Zippidys

  • Jade

    Hallo Anita,

    Ik gebruik sinds ongeveer een jaar katoenen luiers voor mijn zoontje. De luiers die ik echt geweldig vind qua absorptie zijn de luiers van het merk Engel. Die waren een tijdje geleden heel erg goedkoop nieuw te koop via het bedrijf KidCare/CSE. Ik weet niet of ze ze nu nog verkopen, maar dat is een echte aanrader. Ik heb een tijd geleden ook een Zippidys luier aangeschaft (de luiers die Margreet verkoopt) en ik ben daar ook tevreden over. De luier heeft een mooie pasvorm en is erg zacht. Wat overbroekjes betreft heeft iedereen zo z'n voorkeur. Sommigen vinden de plastic broekjes en strikslips prima, anderen kiezen voor ademende broekjes van bijvoorbeeld Bon-Jour of Indi en weer anderen gebruiken het liefst wolwikkels.

    Ik vind het absoluut een voordeel van katoenen luiers dat je niet meer iedere week naar de drogist hoeft voor luiers, geen stinkende en uitpuilende afvalbak meer hebt en verder krijg ik de indruk dat katoen ook beter is voor de babyhuid.

    Groetjes,

    Jade

  • Monique mama van Lisenka

    Dat laatste wat jade zei had ik nog niet gezegd dat het beter voor de baby huid is maar dat klopt in ieder geval voor ons meisje wel. Vorig jaar met vakantie hadden wij geen zin om iedere keer de luiers te wassen. Want daarvoor moest je dan echt naar een wasserette (of hoe noem je dat). En na een dag of drie zat ze helemaal onder de uitslag. Direct nadat we weer op katoen over gestapt waren was dat over.

    Groetjes Monique

  • Rianne

    Beste Anita,

    Het hangt er inderdaad vanaf waar je voorkeur naar uitgaat voor welk type luier je kiest. Welk type luier je ook kiest, het is altijd goedkoper dan papieren luiers.

    Ik heb zelf de Kooshies Ultra alles-in-één luier in gebruik. Het voordeel van deze luier is dat je voor baby's eerste jaar slechts één maatvoering nodig hebt. Verder is het gebruiksgemak bij deze luier heel groot, je hoeft per verschoning maar één handeling te verrichten en ook onze oppas werkt er naar alle tevredenheid mee!Wat je kunt doen om een afgewogen keuze te maken is om van diverse types luiers een proefpakketje aan te schaffen, hier kun je wat (was)testen mee doen en zelf beoordelen wat voor jou de ideale luier is.

    Veel succes!

    Groetjes,

    Rianne

    www.littleones.nl

  • margreet

    Ik wil nog even melden dat de website katoenenluiers.tk nu zonder pop-ups is te zien + nog wat kleine verbeteringen.

    Margreet

    Zippidys

  • Nynke

    Ik gebruik een paar voorgevormde luiers van kakaloe en verder de gewone vouwlappen. Ik heb die allemaal over kunnen nemen van familie en ik heb dus wel wat verschillende merken. Die van de HEMA zijn wat kleiner dan de rest, maar wel weer wat dikker. Die van V&D zijn wat groter, maar ook wat dunner. En allebei mijn kinderen hebben nooit luieruitslag gehad. Wel eens wat rode billen, maar nooit zo erg dat ze er last van hadden. Ik gebruik plastic overbroekjes. Ik heb nu nog die van Difrax, maar als die aan vervanging toe zijn (of te klein zijn) moet ik over op een ander merk. Difrax is er mee gestopt. (Helaas)

    Groetjes Nynke