Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Luiers strijken?

  • El

    Ik ben nu nog zwanger en ik denk er hard over om katoenen (voorgevormde) luiers ipv wegwerpluiers te gaan gebruiken voor ons kindje. Volgens mijn moeder moet je katoenen luiers strijken om luier-uitslag te voorkomen. Ze komt altijd met het verhaal dat ze één keer mijn luiers niet had gestreken en dat ik spontaan uitslag kreeg. Maar strijken lijkt me met die voorgevormde luiers erg moeilijk.

    Moet je katoenen luiers strijken? Of was dat bijvoorbeeld vroeger (zo'n 30 jaar geleden) wel zo, maar nu niet meer?

    groetjes,

    El

  • Monique mama van Lisenka

    Ik heb wel de lappen maar strijkte alleen als ze in de droger hadden gezeten de randen om ze goed te kunnen vouwen de rest niet omdat ze dan minder vocht lijken op te nemen. Luieruitslag krijgt ieder kindje om een andere reden mijn dochter zit bijvoorbeeld zo onder de uitslag als ze papieren luiers draagt. Van een ander hoorde ik weer dat zij last kreeg van juist katoenen luiers.

    Dus zeker voorgevormde hoef je niet te strijken zou het juist niet doen. Als je kindje toevallig veel uitslag krijgt kun je het alsnog proberen (al lijkt me het wel lastig bij voorgevormde) of het effect heeft.

    Groetjes Monique

  • Sophie

    Hoi El,

    Nee hoor, uitslag heeft niets te maken met luiers strijken, dat is dan een toevallige samenloop geweest. Luiers moet je juist NIET strijken, want hiermee plet je als het ware de katoenvezel waardoor de absorbtie afneemt. Wat Monique zegt kan ik me wel voorstellen, als je katoenen lappen gebruikt (hydrofiel of oogjesluiers) dan kunnen de randen aardig opkrullen in de droger. Om dit te voorkomen en toch een kortere droogtijd te hebben kun je ze 5 minuten in de droger doen en dan aan de lijn hangen. De ergste natheid is verdwenen en ze kunnen verder ‘plat’ opdrogen aan de lijn. DIt gaat snel, omdat het een dun groot oppervlak betreft.

    Voorgevormde luiers behoeven geen strijkwerk, ze vallen gewoon in model na het drogen aan lijn of in wasdroger. Voor de pasvorm is het echt overbodig.

    Luieruitslag kan verschillende redenen hebben, ziekte van je kindje, tandjes die doorkomen, te lang in een luier, niet ademende overbroekjes, (zuiver plastic)allergie wasmiddel, teveel wasmiddel etc.

    Gr Sophie

  • Esther

    Hoi,

    Ik kan me wel voorstellen dat als je niet heet wat, door te strijken de luiers “bacterie-vrij”, en wat belangrijker is: schimmelvrij maakt. Luieruitslag kan komen door een schimmelinfectie (candida) en dan moet je de luiers heet wassen, minimaal 60 graden, of strijken na het wassen, om herbesmetting te voorkomen.

    De infectie moet overigens ook wel behandeld worden met medicijnen, creme, via de huisarts.

    Dus misschien dat daar dit verhaal vandaan komt?

    Groet, Esther

  • Jade

    Hoi,

    Het is echt totaal overbodig om de luiers te gaan strijken. Ze absorberen er minder door en het kost je veel tijd. Ik kan me wel voorstellen dat de wasmiddelen vroeger misschien minder goed hun werk deden en er daardoor wellicht meer bacteriën in de luiers achterbleven. Tegenwoordig zijn de wasmiddelen echter zo goed dat je echt geen luiers meer hoeft te strijken om bacteriën of schimmels te doden. Als je kindje een schimmelinfectie heeft, dan worden de luiers op 60 graden weer helemaal “schimmelvrij”. Anders zijn lagere temperaturen zelfs voldoende. Zelf wissel ik de temperatuur van het wassen altijd af. Soms was ik alle luiers (ook de poepluiers !) op 30 graden en een andere keer was ik ze weer op 60 graden. Net wat me het beste uitkomt met de andere was die erbij gaat. Ik krijg de luiers altijd *perfect* schoon, ook op lage temperaturen en mijn zoontje heeft nog nooit luieruitslag gehad :-)

    Ik heb een tijdje geleden eens naar de OMO-servicelijn gebeld (oo, wat klink ik nu tuttig) met een vraag over de temperatuur van het wassen en volgens hen wordt veruit de meeste was op 30 graden hygiënisch schoon en is het alleen bij sommige was nodig om op 40 graden te wassen voor de hygiëne.

    Groetjes,

    Jade

  • Annemiek

    Hoi,

    Nee hoor, niet doen. Kost je veel tijd en de luiers gaan er juist minder goed vocht door opnemen. Voorgevormde luiers al helemaal niet, want ik zou me kunnen voorstellen dat ook bijvoorbeeld het elastiek en soms de vulling door de hoge temperatuur worden aangetast.

    Als je op 60 oC wast is het hygienisch schoon en is ook voor ontsmetting strijken niet nodig.

    Volgens mij heeft luieruitslag niks te maken met wel of niet strijken.

    Annemiek.

    Meer info over luiers: http://home.planet.nl/~mfvandam

    Jade schreef:

    >

    > Hoi,

    >

    > Het is echt totaal overbodig om de luiers te gaan strijken.

    > Ze absorberen er minder door en het kost je veel tijd. Ik kan

    > me wel voorstellen dat de wasmiddelen vroeger misschien

    > minder goed hun werk deden en er daardoor wellicht meer

    > bacteriën in de luiers achterbleven. Tegenwoordig zijn de

    > wasmiddelen echter zo goed dat je echt geen luiers meer hoeft

    > te strijken om bacteriën of schimmels te doden. Als je kindje

    > een schimmelinfectie heeft, dan worden de luiers op 60 graden

    > weer helemaal “schimmelvrij”. Anders zijn lagere temperaturen

    > zelfs voldoende. Zelf wissel ik de temperatuur van het wassen

    > altijd af. Soms was ik alle luiers (ook de poepluiers !) op

    > 30 graden en een andere keer was ik ze weer op 60 graden. Net

    > wat me het beste uitkomt met de andere was die erbij gaat. Ik

    > krijg de luiers altijd *perfect* schoon, ook op lage

    > temperaturen en mijn zoontje heeft nog nooit luieruitslag

    > gehad :-)

    > Ik heb een tijdje geleden eens naar de OMO-servicelijn gebeld

    > (oo, wat klink ik nu tuttig) met een vraag over de

    > temperatuur van het wassen en volgens hen wordt veruit de

    > meeste was op 30 graden hygiënisch schoon en is het alleen

    > bij sommige was nodig om op 40 graden te wassen voor de

    > hygiëne.

    >

    > Groetjes,

    > Jade

  • El

    Dank jullie wel voor alle reacties! Nu ik van de “ervarings-deskundigen” heb gehoord dat strijken helemaal niet nodig is, kan ik mijn moeder vast wel overtuigen…

    Ik heb een consulente van “Indisposables” aangevraagd, dan kan zij me voordoen hoe het moet, uitleggen wat de verschillende produkten überhaupt inhouden en een bestellijst opstellen.

    Bedankt allemaal!

    liefs, El

  • marie

    Hoi,

    Inderdaad moet je luiers NIET strijken !!! Dan wordt het absorbtievermogen een stuk minder !! Dat is al heeel erg lang bekend - onze oma's en overgrootoma's wisten dat al.

    Net zoals je theedoeken eigenlijk niet moet strijken.

    Je kunt eventueel de randjes van de vierkante lappen even strijken.

    Wat wel belangrijk is om ze op minimaal 60 graden te wassen en zo nu en dan op 95 graden, want dan gaan de “beestjes” goed dood.

    Op 95 graden wassen is ook nog eens goed voor de wasmachine.

    Groetjes

  • Nynke

    Luiers moet je juist niet strijken, want dan nemen ze veel minder vocht op. Dat is ook de reden dat ik mijn vouwlappen niet in de droger doe. Ze kreuken dan teveel en zijn dan moeilijk te vouwen. Dan zou ik ze dus moeten strijken, maar dat doe ik dus niet.

    Groetjes Nynke

  • Erica

    Hoi,

    Het schijnt zelfs zo te zijn, dat wanneer je luiers gaat strijken, ze minder vocht opnemen.

    En was het vroeg niet zo dat alles gewoon gestreken moest worden…?

    Groeten Erica