Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Cotton nappies vs recycling disposable nappies

  • Stephanie Binning

    I am very keen to find out what the advantages and disadvantages are for cotton nappies as aposed to recyling paper nappies. I know that disposable nappies can now be recycled by ‘knowaste’.I recently spoke to LuierLease baby Care - a company that used to deliever, pick up and wash cotton nappies. They have now switched to deliverying, picking up and recycling disposable nappies. They claim that this is even better for the environment than washing cotton nappies.

    If anyone has any objective information about this I would appreciate it.

    Emails in Dutch welcome.

    Thanks

    Stephanie

  • Jeannet

    Gelukkig dat het in het Nederlands mag ;-)

    Het receyclen van wegwerp luiers is mogelijk, maar nog niet overal. In ieder geval niet hier in Friesland.

    Ik meende dat een luierservice ook op hogere temperaturen waste, dan de meeste mensen thuis doen. Ook wordt daar gebruik gemaakt van een wasdroger, wat ook niet iedere particulier doet. Wat dat betreft zal het thuis milieuvriendelijker en goedkoper zijn dan bij een luierservice. Dus of de kosten van wegwerp dan nog lager zijn tov katoen daar ben ik niet zeker van.

  • Jeannet

    Gelukkig dat het in het Nederlands mag ;-)

    Het receyclen van wegwerp luiers is mogelijk, maar nog niet overal. In ieder geval niet hier in Friesland.

    Ik meende dat een luierservice ook op hogere temperaturen waste, dan de meeste mensen thuis doen. Ook wordt daar gebruik gemaakt van een wasdroger, wat ook niet iedere particulier doet. Wat dat betreft zal het thuis milieuvriendelijker en goedkoper zijn dan bij een luierservice. Dus of de kosten van wegwerp dan nog lager zijn tov katoen daar ben ik niet zeker van.

  • Monique mama van Lisenka

    Ik gebruik nooit een wasdroger daar mijn luiers daarvoor teveel kreuken en ik de randjes moet strijken om ze goed te kunnen vouwen. Dus ik betwijfel dat als je katoenen luiers alleen maar wast en ze dan door de lucht laat drogen of wegwerpers dan milieuvriendelijker zijn dan wegwerpers.

    Voordeliger zijn katoenen in ieder geval.

    Groetjes Monique

  • Sophie

    Hi Stephanie,

    Een tijdje geleden heb ik informatie ontvangen van knowaste. Om eerlijk te zijn geloof in er niet zo in.

    Hoe worden bijv. de materialen gescheiden? Er zit gel, papierpulp, plastic, elastiek, plakstrip, ontlasting etc. in een luier, dat krijg je niet van elkaar gescheiden zonder nare middelen te gebruiken lijkt mij. En ze zijn op dit moment nog maar in een klein deel van NL werkzaam. Dan vraag ik me af, welke eindprodukten worden voor welke nieuwe produkten gebruikt? Er wordt te vaak over het papiergedeelte gepraat (klein onderdeel), maar wat gebeurt er met de overige produkten? Wie doet er wat met de giftige gel en het elastiek? Vraag me af wat daar aan te recyclen valt.

    Een luierservice lijkt beter voor het milieu omdat ze veel tegelijk kunnen wassen. Maar ze moeten ook gehaald en gebracht worden en omdat ze door allerlei kindjes worden gebruikt voor de hygiene op de hoogste temperatuur gewassen. Thuis kan het op 60 en plasluiers op 40. Dat scheelt enorm in energieverbruik.

    Het jammere van vergelijkingen met wegwerp en katoen is dat er vanuit wegwerpluier fabrikanten doorgaans niet die informatie wordt geleverd die je zou willen en moeten hebben om een objectieve keuze te maken tussen wegwerp en katoen.

    Vragen om informatie over wat er nou precies in de luiers wordt verwerkt worden pertinent niet beantwoord. Mijns inziens niet voor niets. Luiers verkopen nou eenmaal beter als ze worden aangeprezen om hun comfort, de droge billen en het gebruiksgemak dan dat er wordt gezegd dat er gel inzit waarvan de inhoud te vergelijken valt met een vat chemisch afval.

    Gr Sophie

  • Agnes

    Hallo Sophie,

    Zie voor info over knowaste: www.milieuloket.nl/9230000/t/luiers.htm Dit is uitgebreide informatie over afvalscheiding en over vergelijken van katoenen en wegwerpluiers: home.wxs.nl~mfvandam/ of via katoenenluiers.startpagina.nl.

    Succes ermee !

    Groetjes van Agnes

    Toekomstige moeder die ook voor katoen gaat en overal naar informatie zoekt !Sophie schreef:

    >

    > Hi Stephanie,

    >

    > Een tijdje geleden heb ik informatie ontvangen van knowaste.

    > Om eerlijk te zijn geloof in er niet zo in.

    > Hoe worden bijv. de materialen gescheiden? Er zit gel,

    > papierpulp, plastic, elastiek, plakstrip, ontlasting etc. in

    > een luier, dat krijg je niet van elkaar gescheiden zonder

    > nare middelen te gebruiken lijkt mij. En ze zijn op dit

    > moment nog maar in een klein deel van NL werkzaam. Dan vraag

    > ik me af, welke eindprodukten worden voor welke nieuwe

    > produkten gebruikt? Er wordt te vaak over het papiergedeelte

    > gepraat (klein onderdeel), maar wat gebeurt er met de overige

    > produkten? Wie doet er wat met de giftige gel en het

    > elastiek? Vraag me af wat daar aan te recyclen valt.

    >

    >

    > Een luierservice lijkt beter voor het milieu omdat ze veel

    > tegelijk kunnen wassen. Maar ze moeten ook gehaald en

    > gebracht worden en omdat ze door allerlei kindjes worden

    > gebruikt voor de hygiene op de hoogste temperatuur gewassen.

    > Thuis kan het op 60 en plasluiers op 40. Dat scheelt enorm in

    > energieverbruik.

    >

    > Het jammere van vergelijkingen met wegwerp en katoen is dat

    > er vanuit wegwerpluier fabrikanten doorgaans niet die

    > informatie wordt geleverd die je zou willen en moeten hebben

    > om een objectieve keuze te maken tussen wegwerp en katoen.

    >

    > Vragen om informatie over wat er nou precies in de luiers

    > wordt verwerkt worden pertinent niet beantwoord. Mijns

    > inziens niet voor niets. Luiers verkopen nou eenmaal beter

    > als ze worden aangeprezen om hun comfort, de droge billen en

    > het gebruiksgemak dan dat er wordt gezegd dat er gel inzit

    > waarvan de inhoud te vergelijken valt met een vat chemisch

    > afval.

    >

    > Gr Sophie