Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarom katoenen luiers?

  • Roxanne

    waarom besloten jullie tot katoenen luiers? voor de kosten, het milieu? Ikzelf gebruik wegwerp, en vraag het me gewoon af. Is het niet erg vies, en veel werk, en duur met al die wasmachines en drogers op volle toeren?

  • Monique

    Ik heb het voor de kosten gedaan als ik zie hoeveel luiers erdoor gaan denk ik dat de kosten van de wasmachine niet opwegen tegen die van wegwerpers. Bij mij gaan ze niet in de droger daar ik de ouderwetse lappen gebruik die ook zo best snel drogen. Veel werk vind ik niet om de dag de luiers wassen in de machine gooien ophangen en klaar. In de luiers heb ik papieren inleggers liggen (die overigens ook gewassen kunnen worden, dit doe ik alleen als ze er alleen in geplast heeft) en de poep gooi ik met het doekje weg, anders zou het wel een vieze voel worden.

    Ik hoop dat je nieuwsgierigheid bevredigd is anders hoor ik het wel.

    Groetjes Monique

  • Sophie

    Hoi Roxanne,

    Leuk dat je hierover mailt. Ik zal mijn eigen motivatie proberen toe te lichten.

    waarom besloten jullie tot katoenen luiers?

    voor de kosten JA

    het milieu? JA

    ==Maar vooral omdat katoenen luiers voor mijn gevoel het prettigste zijn voor mijn dochter. De eerste drie maanden heeft mijn dochter wegwerp gedragen en daar had ik gewoon geen prettig gevoel over. Ik gebruikte Kruidvat of Pampers en had desondanks, vooral als er een keer een spuitluier was, toch vaak lekkage of een romper vol zitten. Voor mij was dit al een teken dat je met elke luier wel eens met dit probleem zit.

    ==Verder zat het idee van de giftige gelbolletjes die superabsorberend zijn me niet lekker en vond ik vaak dat er bij de beentjes rode striemen en op de billetjes roodheid achterbleef.

    ==Wat ik ook bedacht is dat ik het zelf ook erg onprettig zou vinden om in een plastic broek te moeten rondlopen en dat voor mijn kind ook zou gelden. (ook al weten ze niet beter en zul je ze niet horen klagen :-))

    ==Verder is iedereen met katoen opgegroeid en zijn de gedachten van tegenwoordig over katoen erg achterhaald. Je hebt fantastische systemen die net zo snel werken als wegwerpluiers. Overbroekjes zijn allang niet alleen meer van plastic, maar van ademend nylon met zachte randjes of van fleece of onbewerkte wol.

    ==Mijn dochter draagt bijvoorbeeld wolwikkels als overbroekje en voor haar slaapjes een gebreid wolbroekje. Deze wol is onbewerkt waardoor het niet kriebelt of irriteert, een ideale uitvinding waar vele katoenen luier ouders gebruik van maken.

    ==En ja, het gaat niet altijd op, maar mijn dochter is net 1,5 geweest en is tijdens haar nachten en middagslaapjes overwegend droog en geeft al een tijd aan dat ze op de po moet en wil. Ze voelt heel goed dat ze iets moet of ..iets minder.. als ze al wat gedaan heeft. Het gaat spelenderwijs, maar het komt uit haarzelf. Ik heb toch het idee dat het gebruik van katoen daar een steen aan bijdraagt.

    ==Verder..hmm…nu ik katoen gebruik voor mijn dochter heb ik geen luierstank meer. Ik doe de vuile luiers in een afgesloten emmer met water en soda totdat ik een was draai. Deze was doe ik eens in de 2-3 dagen op 60 graden. Plasluiers kunnen zelfs op 40 graden. Strijken doet de absorbtie van luiers geen goed. Dat je elke dag te wassen, te strijken en te vouwen staat is dus ook van vele jaren terug.

    Ikzelf gebruik wegwerp, en vraag het me gewoon af.

    ==Velen die katoen gebruiken voor hun kindjes gebruiken soms nog wegwerp hoor, voor bijvoorbeeld langere uitjes, vakanties of 's nachts. Mijn dochter gebruikt 24/7 katoen, maar ook pas sinds ik een goede nachtluier voor haar vond met een goed overbroekje.

    Is het niet erg vies, en veel werk, en duur met al die wasmachines en drogers op volle toeren?

    ==Bij een spuitluier is een wegwerp even vies. Wegwerpluiers waar plas inzit vind ik zelf heel erg stinken, dat zal denk ik een chemische reactie zijn met het parfum dat erin verwerkt zit. (ruik maar eens aan een schone Pamper). Katoenen plasluiers ruiken een stuk neutraler. Poep kun je opvangen door een inlegje te gebruiken. Die zijn er van viscose en van afbreekbaar papier. Poep gaat hup het toilet in en je luier is poepvrij. Dit met uitzondering van de wat vervelender poepavonturen, maar dat is geen verhaal van alledag.

    ==Over wassen zie boven. Echt niet elke dag, niet op kookwas, niet strijken en je hoeft ook geen droger te gebruiken. Veel mensen hebben een warme kast van de verwarmingsketel en hangen de luiers daar te drogen als het snel moet. Veel luiers hebben een aparte inleg, waardoor je ze snel aan de lijn (binnen of buiten) droog krijgt. Wij hebben een energie- en waterzuinige wasmachine en zijn bovendien afnemers van natuurstroom (windmolens).

    ==Wat ook prettig is is dat de luiersystemen en de overbroekjes tegenwoordig zo goed zijn geworden dat je niet meer lekkageproblemen hoeft te hebben dan bij wegwerpluiers. Ik heb bijvoorbeeld echt nooit een nat bedje schoon te maken, omdat er nou eenmaal geen lekkage is. Hiervan ging de Consumentenbond een aantal jaren terug bijvoorbeeld wel uit, dat je naast de halve luierwas elke dag (jammer, dit vind ik echt onzin) ook nog heel veel extra was hebt omdat je zovaak kleertjes en beddengoed zou moeten verschonen. De laatste test van de Consumentenbond geeft mijns inziens dan ook een heel scheef getekend beeld van de werkelijkheid. Het zou mooi zijn als er langer getest werd op verschillende soorten luiers en niet alleen door ouders die alleen wegwerp gewend zijn.

    ==Eigenlijk heeft zowat iedereen die met katoen begint wel wat ‘beginproblemen’ zoals lekkage of te snel een te natte luier (binnen 3 uur na verschoning). Dit komt toch veelal doordat bijv. de luier ergens onder het overbroekje uitpiept en contact maakt met de kleertjes of omdat het kindje meer plast dan de luier aankan, bijv. tijdens de nacht en er geen extra inleg is gebruikt. Verder ligt het dus een beetje aan de bouw van je kindje en aan de hoeveelheid plas welke luier het meest bevalt. Er zijn een aantal bekende merken waar mijn dochter helemaal niets mee kan, ze plast er finaal doorheen. Terwijl een onbekender maar goed merk het wel goed doet bij haar en ook bijvoorbeeld oogjesluiers (vierkante lappen) voor haar een goed alternatief zijn. Oogjesluiers gaan mee op vakantie, ze wassen en drogen snel en nemen weinig plaats in.

    ==Al met al, ik ben nog steeds blij dat katoen zo goed bevalt voor ons. Het 2-3 keer wassen per week merk ik niet eens op. Mijn partner draait er ook zijn hand niet voor om. Sinds ik overstapte op katoen kreeg ik een gevoel van ‘zo is het goed’ , geen plastic maar zachte katoen aan de billen van mijn kind. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ze nooit last heeft van uitslag, ik smeer ook eigenlijk nooit met cremes en was de billen gewoon met een hydrofielwashandje en wat water. Perfect, dochter blij en wij blij. Altijd luiers in huis, geen pakken sjouwen vanuit de supermarkt, niet balen omdat de luiers weer zo duur zijn en niet de vuilcontainer tot de nok toe vol.

    =EN straks in juni voor als onze 2e kleine komt mooi alles weer kunnen gebruiken.

    Ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden,

    Gr Sophie (webmaster, zonder geitewollensokken :-))

  • Claudia van Dijk

    Hoi Monique.

    Ik ben moeder van drie kinderen. Ze zijn nu al weer wat groter, maar ik vind katoenen luieres ideaal. Ik had ze altijd klaar en hoefde dus niet naar de winkel omdat ik zonder zat. Ik heb het niet om het geld gedaan maar als je het uitrekend, dan zijn katoenen luiers goedkoper. Al mijn baby's zijn blijven lachen. Ik heb het vooral gedaan om die berg afval. Ik had er drie in de luiers en ik raad iereen aan om het ook te doen. Nu heb ik na dieverse kookbeurten, ideale theedoeken die niet te verslijten zijn. De leeftijd nu is 11, 9, 8 jaar oud.

    Maar de luiers (theedoeken) leven nog.

    Groetjes Claudia.

  • Nynke

    Ook ik gebruik katoenen luiers. Goedkoper, eerder zindelijk (de oudste voordat hij 2 1/2 was en de jongste is nu bijna 1 1/2 en komt al regelmatig met de pot voor een plas of een hoopje.)

    En wassen valt best mee. ik spoel ze in de machine en dan gaan ze op 60 graden. Zo af en toe, als ze erg vies zijn een keer op 95 graden. Strijken is niet aan te bevelen en ik heb een wasdroger, maar niet voor de luiers. Kreuken te veel in de wasdroger. Als je 2 à 3 keer per week wast is het ook nooit zo'n berg.

    En je hoeft niet meer op aanbiedingen te letten. Ik gebruik ‘s nachts wel papier, maar dat komt omdat mijn kinderen altijd langslapers zijn geweest. (Meer dan 12 uur per nacht) Maar ook papieren luiers lekken ’s nachts regelmatig.

    Groetjes Nynke

  • Claudia van Dijk

    Wat ik altijd gedaan heb met nacht luiers is “breedluieren”.

    Dit is nog een luier erin. Die vouw je als een theedoek (langwerpig)

    Dan liggen de beentjes breed en liggen de heupen beter in de kom.

    Goed voor later. Hartelijke groeten, Claudia van Dijk.Nynke schreef:

    >

    > Ook ik gebruik katoenen luiers. Goedkoper, eerder zindelijk

    > (de oudste voordat hij 2 1/2 was en de jongste is nu bijna 1

    > 1/2 en komt al regelmatig met de pot voor een plas of een

    > hoopje.)

    > En wassen valt best mee. ik spoel ze in de machine en dan

    > gaan ze op 60 graden. Zo af en toe, als ze erg vies zijn een

    > keer op 95 graden. Strijken is niet aan te bevelen en ik heb

    > een wasdroger, maar niet voor de luiers. Kreuken te veel in

    > de wasdroger. Als je 2 à 3 keer per week wast is het ook

    > nooit zo'n berg.

    > En je hoeft niet meer op aanbiedingen te letten. Ik gebruik

    > 's nachts wel papier, maar dat komt omdat mijn kinderen

    > altijd langslapers zijn geweest. (Meer dan 12 uur per nacht)

    > Maar ook papieren luiers lekken 's nachts regelmatig.

    > Groetjes Nynke