Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

welke luier waarvoor?

  • anieta

    Welk type luier moet je waarvoor gebruiken? In de winkel troffen we flanellen luiers, pikéluiers, hydrofiel luiers aan. Op deze website zagen we ook nog eens oogjesluiers en vouwluiers staan. Wat is het verschil tussen inlegdoekjes en inlegluiers en, als er een verschil is, wanneer gebruik je welke? Bij Kaatje Katoen hebben ze ook nog eens luiers met een verdikte middenbaan. Wat is wat en gebruik je wanneer en waarvoor?

    Jos & Anieta

  • Sophie

    Hoi Anieta,

    Een heleboel vragen die ik zal proberen te beantwoorden.

    Welk type luier moet je waarvoor gebruiken? In de winkel

    troffen we flanellen luiers, pikéluiers, hydrofiel luiers

    aan. Op deze website zagen we ook nog eens oogjesluiers en

    vouwluiers staan.

    ==Welke luier je wilt gebruiken ligt helemaal aan je eigen voorkeur.Dit geldt ook voor overbroekjes. Strikslips, plastic, ademend nylon, wolbroekjes en -wikkels of fleece.

    ==Als je wilt luieren met vierkante lappen, dan moet je de luier in model vouwen. Daarom wordt de vierkante luier ook wel vouwluier genoemd. Het voordeel van vouwluiers is dat je ze in veel maten kunt vouwen en ze dus een hele luierperiode meegaan. Bovendien is dit de goedkoopste methode. En gebruik je ze niet meer dan kun je ze nog als poetsdoek gebruiken. :-)

    ==Als je het vouwen niet ziet zitten (je bent er zo aan gewend, je kunt ze eventueel voorgevouwen klaar in de commode leggen) dan kun je ook voorgevormde luiers gebruiken, die werken net zo makkelijk als wegwerpluiers. Je hebt er echter wel meer maten van nodig en ze zijn in aanschaf duurder dan vouwlappen. Echter, je bent nog altijd goedkoper uit, na rond 6-7 maanden sta je quite met wegwerpluiers + dat ze voor nog een kindje kunnen worden gebruikt of tweede hands kunnen worden verkocht. Er is een goede markt op tweedehandsluier gebied. (marktplaats.nl etc.)

    ==Een vierkante lap kun je dichtmaken met een veiligheidspeld, maar makkelijker vind ik zelf de Snappi (Prenatal) en sommigen gebruiken schilderstape.

    ==Pikeluiers zijn hetzelfde als oogjesluiers. Ook las ik ergens de benaming gerstekorrel luier of iets dergelijks. Dit komt door de manier waarop de stof is geweven en het patroon wat daardoor is ontstaan.

    ==Hydrofiel/ruitjesluiers zijn de luiers die je ook voor het afdrogen van je kleine baby'tje kunt gebruiken. Ze zijn zachter maar ook dunner van stof dan de pike/oogjesluier.

    Als je wilt gaan vouwen, dan kun je het beste met de hydrofiel beginnen en dan met het origamimodel.

    Als je kindje groter wordt en uit deze ‘maat’ groeit kun je overgaan op de vliegermethode. Beide vouwmethoden kun je bekijken op mijn website http://www.katoenenluiers.net of bij de vouwmethoden op deze katoenenluiers pagina.

    Zodra je kindje grotere plassen doet kun je denken aan een dubbele lap, waarvan je er eentje als inleg gebruikt.

    Wat is het verschil tussen inlegdoekjes en

    > inlegluiers en, als er een verschil is, wanneer gebruik je

    > welke?

    ==Inlegdoekjes zijn ‘poepvangers’. Je hebt grof gezegd twee soorten. De papieren inleg, als de poep daarin is opgevangen kun je hem zo met poep en al door de wc spoelen als toiletpapier.(http://go.to.luiers) Dit is handig, snel en hygienisch. Ook heb je de nonwoven doekjes die ook poep opvangen. je kunt ze echter niet door het toilet spoelen, maar je moet ze in de vuilnisbak gooien. Voordeel van deze doekjes is wel dat ze gewoon met de luiers mee wel tot 5 keer toe meegewassen kunnen worden. Zeker handig als er alleen is geplast en je hoeft dan het doekje niet weg te gooien. Je kunt ze bij het Kruidvat en de Hema krijgen. Deze laatste gebruik ik zelf voor mijn dochter en ik ben er tevreden over.

    ==Inlegluiers zijn genaaide stukken luier die je extra in een luier doet voor meer absorbtie. Denk een beetje aan een model van een supermaandverband. Je kunt ze zelf heel gemakkelijk maken, maar ze zijn ook te koop bij verkooppunten van voorgevormde luiers. Je kunt ook gewoon een vierkante lap zo vouwen dat hij als inlegluier de absorbtiecapaciteit groter maakt.

    Bij Kaatje Katoen hebben ze ook nog eens luiers met

    > een verdikte middenbaan. Wat is wat en gebruik je wanneer en

    > waarvoor?

    ==Ik heb geen ervaring met de luiers van KK. Maar een verdikte middenbaan zal denk ik betekenen dat ze meer absorbtie in het midden hebben door extra materiaal in te naaien in de luier waar de meeste plas terecht komt. Hierdoor kan de luier meer opnemen.

    > Jos & Anieta

    ==Als je het leuk vindt om meer inzicht te krijgen in ‘katoenen luiers land’ neem dan een kijkje bij

    http://groups.yahoo.com/group/katoenen_luiers

    of

    http://groups.yahoo.com/group/luiers_maken

    Gr en succes Sophie