Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

inlegdoekjes etc

  • Eline Gumbert

    Ik verwacht ons eerste kind in maart en wil graag katoen gaan gebruiken. Ik heb overbroekjes besteld (en per omgaande ontvangen) van BonJour en luiers van Indisposables, die komen nog.

    Uit de informatie die ik tot nu toe heb gezien heb ik gelezen dat het handig is om luierinlegdoekjes te gebruiken (mijn ouders hadden het er ook over) en dat er doekjes van stof en van papier bestaan. De stoffen kun je wassen en opnieuw gebruiken, de papieren kunnen door de wc.

    Mijn vraag is waar je papieren doekjes kan kopen (gewoon in de winkel)? Ik ben er al wel achter dat je ze via Carla's Company kan bestellen. Maar bij de Hema en bij Kruidvat vond ik alleen viscose-doekjes. Wat alweer beter was dan bij DA en bij Etos, want daar hebben ze ze helemaal niet meer.

    Heeft iemand nog tips over attributen die absoluut onmisbaar zijn?

    Ik heb twee (kleine) luieremmers, is het de bedoeling dat je daar water in doet, al dan niet met wasmiddel erin? Of gaan de luiers er droog in totdat je gaat wassen?

    Worden de luierbroekjes schoon genoeg als ik ze (volgens voorschrift) op 30 graden was?

    Hoe vaak wissel je het overbroekje? (Ik heb er 5 per maat gekocht, 4 werd aangeraden maar ik was bang dat ik dan te vaak moest wassen.)

    Alvast bedankt!

    Eline Gumbert

  • Jade

    Hoi Eline,

    Inlegdoekjes van papier kun je vaak bij de thuiszorgwinkel kopen. Verwar de papieren en viscose (non-woven) inlegdoekjes niet met de dikke katoenen inleggers die voor extra absorptie tijdens de nacht en andere lange perioden zorgen.

    Of je wel of niet water in de luier-emmers doet, hangt af van je persoonlijke voorkeur. Ik krijg de poepvlekken er alleen goed uit als ik de poepluiers inweek in koud water met soda of Biotex. Voor plasluiers vind ik het weinig uitmaken of je ze droog bewaart of in een luier-emmer met water.

    Ik gebruik ook Bon-Jour overbroekjes en ze worden prima schoon op 30 graden. Ik was ze in de machine maar ik laat de machine wel altijd een paar keer extra spoelen omdat zeepresten de coating voortijdig kunnen aantasten. Als er eens ontlasting op het broekje zit, laat ik het voor het wassen een tijd weken in gewoon koud water. Ik doe een tot twee hele dagen met één Bon-Jour overbroekje. Ik was ze alleen wanneer ze een beetje stinken of wanneer er ontlasting opzit. Ik ben begonnen met alleen 3 Bon-Jour overbroekjes en toen waste ik ze ongeveer eens per 5/6 dagen.

    Groetjes,

    Jade

  • Henrike

    Hoi Eline,

    Allereerst goed van je dat je je van tevoren al zo goed hebt geinformeerd. En natuurlijk met je goede besluit om katoen te gaan gebruiken!

    Nog even over die luierinlegdoekjes. Ik was die van de plasluiers mee, die van de poepluiers gooi ik weg. Ik gooi ze gewoon los in de wasmachine, maar ze schijnen nog langer mee te gaan als je ze in het ‘bh-netje’ stopt.

    Wat betreft die onmisbare attributen: wat ik absoluut onmisbaar vind (als je katoen meeneemt als je weg gaat) is een niet al te kleine luiertas. Je moet er een paar katoenen luiers in kunnen stoppen en die nemen meer plaats in dan wegwerp en bovendien de vieze luiers weer mee terug, die stop ik altijd in een pedaalemmerzakje, die ik gewoon af en toe ook eens in de was gooit, gaat prima met een beetje stevig zakje. Verder is een behoorlijk matje (om ze op te leggen met hun billen) ook errug handig, maar dat is meer als je overbroekjes uit één stuk hebt (ik weet niet hoe die van Bonjour eruit zien), omdat je ze dan soms ff met de natte luier zonder overbroekje neer moet leggen en dat kan natuurlijk niet zomaar op de grond bij opa en oma ofzo… Vandaar dat matje (tenzij je overbroekjes met klittebank enzo hebt, dan is het minder nodig, maar nog steeds handig).

    Wat betreft dat bewaren van vieze luiers:ik bewaarde ze altijd droog, maar dan gaan inderdaad de poepvlekken er niet goed uit. Tegenwoordig doe ik ook altijd even wat water in de luieremmer, om te weken. Het water wat ik gebruik is meestal ook ‘gerecycled’, dus badwater van Justin, water uit het reservoir van de droogtrommel (voorgevormde luiers beter niet in de droger i.v.m. slijtage), etc.

    Tenslotte nog een tip: lees de tips op de site van Carla's Company even door. Heb ik pas na een maand luieren in katoen gedaan, waardoor de bv-poep (lekker dun) vaak langs de luier in het overbroekje zat (of vervolgens erbuiten), terwijl als je de randjes naar binnen vouwt, dit nauwelijks meer voorkomt (als voorbeeldje dus). Maar ook handige tips over drogen etc.

    Groetjes en succes met de laatste loodjes!

    Henrike