Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Origami-methode

  • Jose Derksen

    Hallo,

    Ik heb al verschillende websites bezocht met vouwmethoden voor de katoenen lappen, maar tot nu toe lijkt het vliegermodel mij nog steeds het makkelijkst vouwen en beste werken. Inmiddels heb ik ook al een paar keer iets gelezen over de “origami”- vouwmethode. Die ben ik echter nog nergens tegengekomen. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe deze methode precies werkt?

  • Sophie

    Hoi Jose,

    Ik zal het proberen uit te leggen. Heb er inmiddels foto's van gemaakt en zal ze binnenkort op de website plaatsen (katoenenluiers.net).

    Vouw de vierkante lap dubbel van rechts naar links, je houdt een rechthoek over. Deze vouw je ook weer dubbel van onder naar boven zodat je een vierkant overhoudt. Dit is 1/4 van het origineel.

    Als je de vier losse punten, dus waar het open is linksboven legt kun je beginnen. Pak de bovenste laag bij de losse punt en leg die helemaal naar rechts toe. Op deze manier blijven 3 lagen links achter en heb je 1 punt rechts. Als het goed is is er nu een soort van driehoek onstaan met aan de linkerkant eronder een vierkant.

    Draai het geheel om, onderop wordt boven en andersom. Pak dan het gedeelte dat nog gevouwen is als een vierkant en vouw dit als een harmonika naar het midden. Als het goed is heb je nu de origamiluier gevouwen. Met een punt rechts en links en een dikker gedeelte in het midden dat je net zelf naar binnen hebt gevouwen.

    Hoop dat je eruit komt.

    Succes

    Sophie

    PS Als kijkt bij luier vouw technieken zul je hem zeker tegen komen.