Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

plastic broeken

  • Adriana

    Hoi lieve Math

    Hier even kort ik.

    Man toen ik jou uitleg gelezen had was ik even stil en lichtelijk uit het veld geslagen.

    Wist niet dat deze ziekte zo'n impact op jou/jullie leven had en heeft.

    Heb het mijn man en jongens ook laten lezen en die hadden ook zo iets van wauw mam dit is heftig.

    In principe komt het er dus op neer dat die polio jou leven 24/7 beheerst en jij je daaraan aan te passen hebt in eigenlijk alles wat je doen wilt.

    He Math PETJE af man hoe je hier dan mee omgaat. Je zal wel zeggen kan toch ook niet anders!!!!

    En dan mag jij je ook nog in de handen knijpen met de vrouw naast jou daar heb je het dan geweldig mee getroffen.

    Heel anders als je het verhaal van Gerrit leest.

    En dan ook zo positief in het leven blijven staan en zoveel dingen weet en daar dan weer mooi over kunnen vertellen.

    Dat idee om de jongens zelf hun was te laten doen sprak mij op zich wel aan dus weer een goede tip van je.

    Denk dat er in de kerstvakantie maar eens wat moet gebeuren richting de jongens.

    Je weet Math doe het met alle liefde voor ze t'is ook geen exstra moeite de machine doet het werk en hoef het alleen maar op te hangen

    De plastic broek zouden ze wel even zelf op de hand kunnen doen en uithangen maar we zien wel.

    We gooien het eerst wel eens in de groep en kijken hoe zij er over denken.

    Meld me binnenkort wel weer als ik het verhaal nog eens een paar keer gelezen heb en het goed op mij in heb laten werken.

    Als we elkaar niet meer spreken wens ik jou en je vrouw dan ook gezellige Kerstdagen en een Knalgoed begin van 2014.

    Veel warmte en liefs van Adriana en haar mannen.

  • Henk

    Hoi Jurre

    Daar was ik nog een keer.

    Heb nog eens voor je gekeken en vond bij Babykins nog 2 soorten broeken voor jou.

    De eerste is een pullup van waterdicht nylon gemaakt en de andere is een drukknoop broek van polyester.

    Ze kosten wel weer rond de 20 tot 25 dollar naar gelang jou maat.

    Voor de tweede keer succes ermee.

    Groet Henk

  • Math

    Hallo Adriana,

    Sorry meid, het was natuurlijk niet mijn bedoeling om jou uit jouw evenwicht te brengen. Maar het is zo dat de ziekte van Parkinson zeer veel negatieve gevolgen heeft op ons leven. Mijn (post)polio is hier vandaag de dag niet meer direct van invloed op. Maar dat was in mijn kinderjaren, zoals je weet wel degelijk anders. Vanaf mijn 14de jaar tot in 2001 was ik immers droog. Maar ja, toen kreeg ik die vreselijke zieke v. P, en toen werden en ook mijn reeds verzwakte blaasspieren nog eens aangetast.

    Het feit dat ik vanaf mijn kinderjaren al wist wat urine-incontinentie inhield, heeft mij geholpen dit feit veel sneller te accepteren dat ik wederom incontinent zou worden. Ik hoefde geen energie te steken in de zoektocht naar fatsoenlijke incontinentiematerialen. Ik kon bogen op een heleboel ervaring die mijn moeder en ik hadden. Neen, mijn vrouw en ik vonden en vinden mijn incontinentie maar van ondergeschikt belang. Heel gewone dingen zijn voor mij onmogelijk geworden,. Klagen heeft geen zin inde individuele maatschappij.. Dus maak ik er het beste van.

    Wat het causale verband is tussen nu en vroeger, daar laten de artsen zich niet over uit. Ik weet wel dat ik gewoon de pech heb dat er in mijn dna (desoxiribonucleïnezuur), vanaf mijn geboorte, ergens een verzwakte verdediging, (mutatiefout), aanwezig was. Dat betekent dat de natuur mij alsnog kan opzadelen met allerlei ongemak. Maar daar sta ik gelukkig niet iedere dag bij stil. Ja, meid, daarom geniet ik van elke dag van ruimte en tijd. Daarom weet ik heel veel van de natuur af. De essentie van dit hele theater op deze planeet is dat wij allemaal maar nietige wezens, die van sterrenstof zijn gemaakt.

    Achteraf gezien heb ik op 23 december 1973, (vandaag dus precies 40 jaar geleden), het duizendste geluk gehad dat ik mijn vrouw op die gedenkwaardige zondagavond op de danszaal ontmoette en verkering met haar kreeg. Ik kan mij inderdaad gelukkig prijzen dat ik mijn vrouw aan mijn zijde heb. Zij is de sleutel dat wij beiden een positieve levensinstelling hebben.

    Misschien had ik een helder moment toen ik over jouw jongens begon, om hun plastic broeken en katoenen luiers zelf uit te wassen. Met dien verstande dat ze daar zelf toe in staat zijn. Weet je, ik dacht toen in het bijzonder aan mijn vrouw. Die laat ik bewust niet opdraaien om mijn vieze plastic broeken en luiers uit te wassen. En hoe zou dat dan moeten als zij er niet meer is? Ja, tijdens mijn revalidatie eind augustus dit van dit jaar, kon ik dat zelf niet. Toen heeft zij dat twee of drie weken lang fantastisch voor mij gedaan.

    Dus als jij min post van 25 januari en 30 september 2013 over het onderhoud van plastic broeken nog eens opduikt, en persoonlijk toelicht, kom jij goed beslagen ten ijs jouw jongens overtuigen.

    Prettige feestdagen en een voorspoedig begin van 2014

    Math.

  • Adriana

    Hoi best Math

    Het is al weer een maand geleden dat we contact hebben gehad dus dacht ik kom zal weer eens in de pen.

    Hoe gaat het daar, alles goed ook met de voet/teen.

    Hebben jullie een goede kerst en een goede jaarwisseling gehad. Als nog de allerbeste wensen en een gezond jaar voor zover mogelijk toegewenst.

    Sorry Math maar ik lees nog wel eens jou uitleg van je ziekte en elke keer kan ik mij er eigenlijk geen voorstelling van maken wat jij samen met je lieve echtgenoot moet doormaken en hebben doorgemaakt.

    Hé nog even over het omgaan/wassen van de plastic broek. Ik zie dat het wel leek dat jij en Gerrit verliefd waren op de pl.br.

    Dat is natuurlijk niet zo dat weet ik ook wel, liefde is iets heel anders en die geef je ook aan heel andere dingen/mensen.

    Was een beetje plagen wat ik deed omdat ik het zo vertederend vond hoe jullie beiden omgingen met het wassen van die plastic broeken.

    Even over die was je zei laat de jongens het zelf doen als ze er toe in staat zijn. Nou dat zijn ze maar Math zolang jij thuis gewoond hebt moest je het dan ook zelf doen.

    En was jij al het huis uit toen jij jou vrouw leerde kennen en zodoende het gewend was om zelf jou was te doen.

    Toen jullie samen waren zal ze vast wel gezegd hebben die was doe ik wel en die wijsheden over de natuur en al dat andere wist je dat toen ook al of gooide je ook alles in de wasmachine.

    Bedoel er mee te zeggen dat ik als echtgenoot en moeder dit met alle liefde doe voor mijn jongens net als jou vrouw voor jou.

    Daar zijn we toch voor. En nee Math dit bedoel ik niet om ons vrouwen zelf te verlagen maar het valt toch onder onze ver (zorgende) taak.

    Groet Adriana

  • Math

    Hallo Adriana,

    Ja, het is inderdaad een poos geleden dat wij met elkaar contact hadden. Ik heb jouw boodschap van 25 januari. vrijdag pas gezien. Omdat ik weet dat jij op zondagmorgen post, ben ik nu hard bezig om jou niet teleur te stellen. Trouwens, te snel op elkaar reageren is ook niet goed. Vind jij ook niet?

    Ten eerste heb ik met de kerst en met nieuwjaarsdag in bed gelegen met een neurologische aandoening. Dat is een ontsteking van de holtes waar mijn implantaatkabels doorheen lopen. Dit zijn de verbindingskabels tussen mijn borstkastje en mijn hersenelektroden, voor de regeling van de stroomsterkte. Die ontsteking voelt aan alsof er iemand met een mes of priem in mijn hoofd steekt. Twee jaar geleden heb ik daarmee al in veel ergere mate mee kennis gemaakt.

    Daarna had ik geen tijd meer op de site te bezoeken, omdat ik aan een zeer uitgebreid project bezig ben over het heelal. Bij dat project moet je denken aan het geven van lezingen aan vrienden en kennissen. Omdat mijn spraakorganen inmiddels ook al zijn aantast, moet ik dat via de pc op schriftelijke wijze doen, (vooral met Powerpoint en Word) , hetgeen veel tijd kost. Voor de rest, ook met mijn teen, is alles hier in orde. Vanaf begin november ga ik 2 maal per week naar de fitnesstraining.

    Weet je meid, intussen heb ik geleerd mijn leven te waarderen, en te relativeren. Bijvoorbeeld als ik in het ziekenhuis ben. Daar zie je overal ellende om je heen. Dan denk ik dat er nog altijd mensen zijn, die er veel erger aan toe zijn dan ik. Ik kan mij tenminste nog zelfstandig voortbewegen, en ik ben niet bedlegerig.

    Jij laat mij sterk denken aan Susan, de verpleegster die mij verzorgde in 2011. Wat een leuke meid was dat, ook zo vertederend als jij. Over haar lot zit ik nog steeds te denken, vooral over die onzekerheid.

    Ook in mij jeugd ging ik veel gemakkelijker om met meisjes dan met jongens. Dat begon al in de schoolbanken van de Mulo, in het jaar, (1969) van mijn B-examen. Dus het hoogste niveau van wiskunde, natuur en scheikunde en biologie, bovenop de talen, Nederlands, Engels en Duits. Mijn A-examen, (talen en handel), had ik reeds in 1968 behaald.

    Na de grote schoolvakantie van 1968, kwamen er in het kader van de zogeheten Mammoetwet 1968, de eerste drie meisjes in onze klas, omdat de meisjesmulo en de MMS gefuseerd werden met de jongensmulo. Omdat ik alleen zat in een schoolbank, vroeg de docent aan mij of ik er bezwaar tegen had of Marly naast mij kon zitten. Het schoolhoofd wist dat ik dat wel gewend was, omdat ik naast 2 broers, ook nog 2 zussen had. Het maakte mij inderdaad niets uit. Marly was prima in de talen en ik in de wis en natuurkunde. Wij , mochten elkaar en ik kwam al snel bij haar thuis om samen huiswerk te maken. Allicht schiep dat een band. Ik vond haar wel leuk. Mijn eerste kus van haar kreeg ik met Kerstmis 1968. Als kerstcadeau gaf ik haar een mooie ring en bedankte haar voor de gezelligheid. Het maakte mij veel losser tegenover meisjes. Zou dit dan de cruciale vonk zin in mijn gedrag tegenover meiden? In ieder geval merkte ik aan haar op de afsluitende examenfuif, dat zij verliefd was op mij. Wij waren toen iets ouder dan jouw jongens nu.

    Nou, Adriana, het vertedert mij echt, dat jij vertederd raakt als jij leest hoe ik met plastic broeken omga. Heus, ik weet eigenlijk niet wat ik hierop moet zeggen. IK word er eigenlijk een beetje verlegen van. Als jij dat verliefdheid noemt, dan is dat zo, ofschoon jij ook wel weet dat plastic broeken noodzakelijk zijn voor mij . Weet je, als ik deze plastic broeken in mijn handen heb, dan denk ik onwillekeurig aan mijn jeugd en aan mijn lieve ouders die mij vroeger verzorgden.

    Tjonge, jij weet mij ook goed te ‘plagen’. Ik geef onmiddellijk toe dat ik er om bovenstaande reden en ook door jou een beetje gehecht aan plastic broeken ben geworden. Maar ook plastic broeken van mijn merk zijn hartstikke duur en verdienen daarom een goede behandeling. Mijn plastic broeken worden en blijven gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, als jij begrijpt wat ik bedoel.

    Een andere leuke gebeurtenis die te maken heeft met plastic broeken, is die waarbij je vooral alert moet zijn op onverwacht bezoek. Misschien heb jij daar ook ervaring mee.Het gebeurde tijdens de zomer van 1972. Ik was toen 20 jaar, mijn meisje, Marie-Cecile, was 17 jaar. Wij hadden al bijna 3 maanden verkering. Met haar ouders had ik ruim een maand geleden kennis gemaakt. In die tijd was het heel normaal men alleen in het weekend bij elkaar thuis op visite kwam. Alleen wegens een uitzondering werd daarvan afgeweken.

    Op een mooie doordeweekse zomerdag –ik deed dat jaar mee met de bouwvakvakantie- was ik bezig met een vriend bezig aan een bepaalde fietsroute . Omdat deze 130 km, lang door Zuid-Limburg kronkelt, reden wij voor dag en dauw van huis. Die Mergelland route voerde ook niet ver van mijn meisjes ouderlijk huis. Rond 19.00 uur was Ik nog ongeveer 15 of 20 km van huis. Ineens werd de hemel inktzwart en als wij niet ergens ging schuilen, wij kletsnat zouden worden. Mijn vriend riskeerde het niet om veder te fietsen en ging verder met de trein, omdat hij wist wat mijn plannen waren. Marie-Cecile woonde in ieder geval veel dichterbij. Onder een steeds dreigender hemel fietste ik naar het huis van MC, en vroeg me onderweg af of dat wel een goed idee was.

    Daar aangekomen zag ik aan de waslijn grote witte plastic broeken en katoenen luiers hangen. Gelukkig had ik niemand bij me. IK klopte op de achter deur en de met halflang bruine haar en met donkerblauwe ogen, stond zij voor mij. IK vertelde haar de reden voor mijn onverwachte bezoek. Ik zag meteen dat zij rood van schaamte werd. Toen zei ik, kom vlug de was van de lijn afhalen en naar binnen brengen. Ik zei tegen haar dat de plastic broeken niet droog waren en dat die ondertussen bnnenste buiten had gedraaid aan de was rek in de veranda had opgehangen. Een zenuwachtig glimlachje verscheen op haar knappe en surrealistisch gezicht. Toen kreeg ik het moeilijk. Verder deed ik alsof er niets gebeurd was. Nog net op tijd was de was binnen en begon het te hozen, de hele avond door. In ieder geval zo erg dat bij mij thuis de kelder blank stond. Ik belde bij Cecile thuis mijn ouders op om te zeggen dat ik veilig en droog bij haar thuis was. Het soppen en dweilen van onze kelder kon wachten tot de dag erna.

    Twee of drie weken daarna had zij blijkbaar de moed verzameld om mij hierover nog na te praten over die dag, toen zij zei dat zij de dag vreesde dat ik die plastic broeken zou zien. Achteraf gezien viel het reuze mee, zei ze. Natuurlijk wist ik dat je zus nog in haar broek plaste. Dat kon ik zo zien aan de uitprint in haar pyjama en dat je moeder met jouw zus steeds boven bezig was. Dat is voor mij geen probleem, zelfs niet als jij die zou dragen. Toen ik bij jullie achterom kwam waren mijn eerste gedachten dat die was van de lijn af moest. Ik zag ook dat je mooie wipneus rood was geworden en dat ik jou nog nooit zo zenuwachtig had gezien. IK heb mij afgevraagd, waarom. Nee hoor dit is voor mij geen issue, lieverd. Toen zei ik dak ik mij op dat moment oprecht zorgen maakte over de toestand thuis. Over mijn eigen, vroegere situatie zweeg ik, natuurlijk. Zij was vooral verbaasd en blij over mijn laconieke reactie, die haar zichtbaar opluchtte. Dus ik mocht in het vervolg komen wanneer ik wilde

    .

    Adriana, mijn moeder deed mijn luierwas, tot mijn 13de jaar. De overige was deed mijn moeder ook totdat ik het huis uitging. IK was toen 24 jaar, in 1975. Toen ik 16 jaar was droeg ik geen luiers en plastic broeken meer. In feite is dit mijn geluk geweest dat ik mij over deze problemen geen zorgen hoefde te maken. Maar toegegeven als ik die toen nog wel droeg, dat zou ik zeker mijn luierwas niet zelf doen.

    Jij hebt mij een keer de namen van jouw jongens verteld. IK kan dat wel gaan opzoeken. Kun jij ze mij alvast noemen? Dat praat wat makkelijker. IK vroeg mij alleen af wat de jongens zouden gaan doen als zij verkering zouden krijgen. Het maakt beslist een veel zelfstandigere indruk als de meiden zouden zien dat zij dat niet hoefden te gaan doen, maar zijzelf. Gelukkig zijn er ook veel meisjes die dat geen probleem vinden. Maar het logische is dat als er velen zijn die dat geen probleem vinden, anderen dat wel vinden. Zie maar wat Gerrit is overkomen.

    Toen Annie en ik in 1975 trouwden, werkten wij nog beiden. Toen vonden wij het ook logisch dat de huishoudelijke taken evenredig verdeeld werden. Het maakte mij niets uit om af te wassen , de ramen zemen, de was in de machine doen en een strijksolo maken. Daar leerde ik sorteren, op wol, katoen, witte, gekleurde en donkere was, en nooit hoger dan 60° wassen. Dat doe ik ook vandaag de dag ook nog zo.

    Jouw laatste alinea begrijp ik niet zo. Ik vraag mij af wat die wijsheden van de natuur te maken heeft met de was in de machine, toen in 1975. Omdat ik jou een beetje ken vermoed ik dat jij bedoelt; “Wat hebben plastic broeken met de natuur te maken? Heel veel, zou ik zo zeggen. Dit geldt voor alles en iedereen., nog zelfs voor mijn gouden trouwring, of het ijzer dat in jouw bloed zit. Letterlijk alles, dus . Natuurlijk met andere voorbeelden, tracht ik dat ook anderen op dezelfde manier duidelijk te maken dat wij in feite kinderen zijn van het heelal.

    Plastic broeken zijn producten die door de mens handmatig zijn vervaardigd in de chemische industrie. Nu komt de natuurwetenschappelijke oorsprong van plastic om de hoek kijken. Plastic is een aaneengeregen product, (POLYMEREN), van de moleculen waterstof en koolstof, tot etheen. Op zijn beurt is waterstof ontstaan bij de Big Bang, het ontstaan van ons heelal. Het koolstof, in onze plastic broek, is later als afvalstof van waterstof, (=brandstof), bij kernfusieprocessen in sterren ontstaan. Dit gebeurde onder oneindig hoge temperaturen, dichtheiden en drukken. Het is frappant dat er bij de vorming van beide elementen door de barnende natuurkrachten zeer veel geweld gebruikt werd, terwijl diezelfde natuurkrachten plastic broeken toestaan om zo teder te zijn.

    Neen, Ariana, in 1975 bezat ik voorgaande kennis nog niet zo als nu. De menselijke geest ontwikkelt zich steeds verder.

    Verder wil ik je er nogmaals op wijzen dat ik nooit alle was samen in de wastrommel heb gedaan. Ik wist dat dit onmogelijk was. Als ik bijvoorbeeld denk aan de temperatuur van het wassen bij wol, nooit hoger dan 30 of 40°C. Of bij de gekleurde was geen zwarte sokken bij rood of wit gekleurde was. Dit alles doe ik ook met liefde voor Annie. In feite doe ik alles voor haar, zonder mij er vaker van bewust te zijn. En andersom is dat ook zo.

    Mijn vrouw moet niets, en ik moet ook niets. Als zij ergens een keer geen zin in heeft, doet zij niets. Dat geldt ook voor mij. Bij jou thuis ligt de situatie iets anders, jij hebt nog schoolgaande kinderen en een man die ‘s avonds moe van zijn werk komt en eten wil. Als jij nog werkte en jouw man thuis was, zou jij ook blij zijn als het eten klaar was. Toen mijn vrouw nog werkte en ik thuis was, was dat zo. Toen heb ik leren koken. Dit heeft niets te maken met de onderdanigheid van de vrouw . Als mijn vrouw ziek wordt, dan ben ik de degene die haar verzorgt. Gaat dat om de een of andere reden niet meer, dan komt de thuiszorg aan huis.

    Adriana, ik zet er een punt achter en zie jou reactie wel tegemoet.

    Math.

  • Adriana

    Hoi Math

    Vond het jammer te moeten lezen dat jij een “slechte” kerst en laatste dag van het jaar 2013 heb gehad. Ook voor jou vrouw.

    Maar je blijft positief en net zo als jij zegt het kan nog (vele) malen erger.

    Weet ook wel dat bij de pakken neer gaan zitten ook geen zin heeft maar het zal vast niet altijd even makkelijk zijn om die positieve houding vast te houden.

    Hé Math om nog even op de was terug te komen met het alles in de machine doen bedoelde ik niet zoals je denkt bont en wit ect. bij elkaar nee ik bedoelde te zeggen dat jou moeder de luiers en plastic broeken van jullie ook bij elkaar in de machine deed en buiten in dag/zonlicht liet drogen. Niks op de hand uitspoelen en in het donker ophangen, de lijnen hingen altijd vol dat zag je bij MC wel. Toen kon jij haar moeder ook nog niet vertellen dat het zo niet moest of wel? En ik wist het ook niet tot jij het uitlegde maar blijf het wel op de zelfde barbaarse manier doen. Moet jou toch zeer doen?

    En dat jij dat ook gedaan zou hebben omdat jij en zij toen nog niets wisten van enige natuur wetten of formules.

    Zoals je nu bent en de dingen allemaal weet dat heb jij en wij allemaal in al die jaren van ons leven opgebouwd door studie , interesse , ect. De één meer als de ander natuurlijk. WE kunnen niet allemaal gelijk zijn dat zou ook weer zo zaai worden.

    De jongens heb ik in de kerstvakantie wel enig onderricht gegeven in het gebruik van de wasmachine. Ze vonden het wel een idee van jou om het in (nood) gevallen zelf te kunnen. Ziekte van hun moeder bijv.

    In die paar weken hebben ze dus onder toezicht hun eigen luierwas gedaan en ik moet zeggen dat ze het goed oppakten.

    Vanaf die tijd spoelen ze in het weekend zelf hun plastic broek uit en hangen het te drogen.

    De luiers stappen ze mee onder de douche en op die manier spoelen ze daar het ergste uit en doen ze dan in de emmer. Dat deden ze al veel langer zo. De plastic broek ligt gewoon in de douche die ruim ik op. T'is net als het uitkomt soms spoel ik ze even op de hand maar meestal verdwijnen ze dus in de machine Dus die luiers hoef ik niet allemaal op de hand uit te spoelen zoals moeders dat vroeger wel moesten en dan ook nog met die poepluiers er tussen want toen hadden ze ook nog niet van luierinleg gehoord.

    Daarom ben ik er van overtuigd dat als ze moeten het best wel goed komt en als ze aan de vrouw blijven hangen dat zij het met alle liefde overneemt.

    Mijn jongens hoeven toch ook niet de luierwas van hun ontspoorde moeder te doen.

    Jij begrijpt mij misschien verkeerd, Je zegt mijn vrouw moet niks en ik ook niet. Nou Math hier gaat het net zo wij moeten ook niets.

    Voor dat de kinderen kwamen deden we ook vele dingen samen ook in de huishouding. Dat is nu nog zo.

    Maar op een gegeven moment werd ik voor het eerst moeder en dan moet je gaan (ver)zorgen. Zo'n klein mensje kan dat nog niet zelf. Dus zo groei je vanzelf in die taak dat is toch normaal voor je als je als vrouw op deze wereld komt en het gaat zoals het gaan moet in een gezond leven.

    Ik wil ons vrouwen totaal niet betitelen als sloof van deze maatschappij maar we zijn wel in de wieg gelegd voor deze taak toch???

    Al zie je tegenwoordig toch ook steeds meer huismannen opstaan maar dit ligt ten dele ook aan de economie.

    Die lieve Cecile was helemaal ontdaan dat jij die plastic broeken en luiers had zien hangen. Dat was ik ook geweest als ze van haar/mij zelf waren geweest en mijn vriendje had het gezien.

    Toen was je ook al zo open door te zeggen dat dat voor jou ook niets uitgemaakt had was dat wel zo geweest.

    Kwam dit ook omdat jij zelf uit je jeugd wist dat het iedereen door wat voor omstandigheden dan ook kon overkomen.

    Was de liefde voor elkaar niet zo groot dat je bij elkaar bent gebleven.

    Math jij schrijft “grote witte plastic broeken” Kende jij deze broeken voor die tijd al. Had je ze al vaker gezien ergens anders. Waren dit toen ook al broeken van SGA voor incontinentie zoals nu.

    Jij treft het ook wel met de vrouwen die je hebt leren kennen. Zat in ieder geval 2 keer een soort verbindende factor in van de plastic broek.

    Nou Math ga zo mijn (droge) luiers en plastic broek maar eens uitdoen en gewone kleren aantrekken. alles begint hier een beetje wakker te worden dus de gewone dingen voor de zaterdag moeten weer gebeuren.

    Sorry Math dat ik het jou vraag en als je er niet op antwoorden wilt begrijp ik het ook maar heb jij door jou darmklachten ook wel eens een (vieze) luier? en daardoor ook van die gele elastieken aan de plastic broek zoals vroeger in onze jeugd.

    Groet Adriana en veel liefs.

  • Math

    Hallo Adriana,

    IK kan mij vaag herinneren, dat mijn moeder de plastic broeken en katoenen luiers niet samen in de wasmachine deed.. Daar was het water (meestal) veel te heet voor. Neen, ze deed die wassen aan de wasbak of in een emmertje met lauw water, met een beetje groene zeep erbij en een poosje laten inweken. In principe niet veel anders dan ik nu doe.

    IK meen mij zelfs nog te herinneren dat mijn ouders, zo tegen 1960-1964, nog geen elektrische wasmachine hadden. Toen hadden ze nog te maken met een zogeheten draaipers. Dat waren 2 rollen waaraan een slinger was bevestigd, waaraan men moest draaien, waartussen de was werd uitgeperst. Inderdaad waste mijn moeder hiermee mijn luierwas in. Maar nooit de plastic broeken. Dat ging altijd met de hand. Gewoon afdrogen met een handdoek. Dan ophangen aan de lijn of op zolder.

    .

    Op mijn twaalfde had ik ook nog geen idee wat natuurwetten waren. Als iemand mij dat toen gezegd had, dan zou ik dat van hem of haar logischerwijze niet zo gemakkelijk aannemen. Ook ik zou alles in de wasmachine hebben gedaan, op 60° C, of zelfs nog heter om vervolgens alles buiten in de felle zon op te hangen. Gelukkig deed mijn moeder alles in het huishouden, dus ook de luierwas. Je moet bedenken dat het in die tijd heel anders er aan toeging dat tegenwoordig.

    Toen ik naar de middelbare school ging, kreeg ik belangstelling over van alles en nog wat om mij heen. Vooral over de natuur en alles over Moeder Aarde: zeg maar “waarom zijn wij er”.. Tussen haakjes, kijk maar eens op YOU TUBE, naar “The Story of planet Earth", (een anderhalf uur durende Engelstalige documentaire van Nat. Geographic- Climate change). En ik heb er tevens een lovend commentaar bij geschreven in het Engels, natuurlijk. Ook op You Tube heb ik Bij muziek van Vangelis, commentaar (11 febr.2014, geschreven over zijn werken van “Message en Hymn”. Dit is ruimtemuziek, mijn lievelingsmuziek.

    Ik leerde tijden de lessen scheikunde dat plastics gemaakt zijn van tere en gevoelige stoffen. Dan volgt logischerwijze hieruit dat dit natuurlijk ook voor plastic broeken geldt. In feite staat dit ook op het wasvoorschrift. Hierop staat dat deze nooit in de wasmachine en droger mogen en het liefst niet in de felle zon mogen drogen, en vooral niet met bleekmiddelen in aanraking mogen komen. Op de middelbare school en later leerde ik ook, waarom dat zo is.

    Een voorbeeld; Wat dacht je aan welke afschuwelijk grote zwaartekracht plastic broeken in een draaiende centrifuge bloot zal staan? Het water dat tussen het plastic zit kan niet weglopen en zal dan als kogels putten in het plastic slaan. Je moet niet vreemd opkijken als de draad in het elastiek en de lasnaden in de broek, na afloop loslaten. Door die putten zal het plastic uitgerekt en broos worden. .Nu jij dit ook weet, hoop ik dat jij je met deze kennis je voordeel mee zult hebben. Het is geen kattenmoord, maar het spijt mij alleen voor jouw beurs.

    Het is natuurlijk prima als de jongens de luierwas ( in geval van nood zelf kunnen doen. Nogmaals, Adriana, alleen katoenen luiers kun je in de wasmachine doen. Doe dat nooit met plastic broeken!! In mijn bericht ergens in januari en in september 2013 en gedeeltelijk bovenstaand, heb ik alternatieven aangedragen, hoe dat dan wel moet.

    Ik hoop voor jouw jongens, dat het allemaal goed komt later, indien deze een vrouw hebben. IN dit geval heb ik niet veel vertrouwen aan een relatief begrip als een overtuiging of hoop. . Dit betekent dat het meestal anders is. IK weet precies wat die jongens denken: “ Wij leven nu en de zorgen zijn voor morgen.” Meiden zijn vandaag de dag veel mondiger en zelfstandiger dan voorheen. Die laten zich niet op voorhand in een bepaald rollenpatroon duwen. Snap jij nu eindelijk dat ik in 1965 blij was dat mijn blaas, sterker werd, nadat ik mobieler werd, en geen incontinentiematerialen hoefde te dragen, bijvoorbeeld. op de middelbare school en daarna? Ondanks dat plastic broeken vóór 1965 heb moeten dragen, was ik naderhand ontzettend blij dat niemand dat te weten zou komen, (vooral bij de meiden niet). Althans niet de eerstkomende jaren. Ik denk dat ook voor jouw jongens geldt, want zij hebben de toekomst nog voor zich. Denk daar maar eens over na, in overleg met jouw jongens, natuurlijk.

    .

    Het mag misschien niet zo fraai klinken als ik zeg dat wij geen kinderen hebben. In onze vroege trouw hebben wij daartoe besloten, omdat wij in 1978 een nieuwbouwhuis gebouwd hebben. Toen moesten wij allebei nog hard werken hiervoor. Kinderen hebben kost nu eenmaal veel geld en kopzorgen. Klein kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, …vul zelf maar in. Wij wilden ook anderen niet opzadelen met de lasten van de opvoeding hiervan. Achteraf zijn wij hartstikke blij dat wij die keuze in 1978 hebben gemaakt, als ik alleen maar aan mijn ziekte denk. Wij hebben nu geen zorgen van opvoeding, kosten, criminaliteit, school.

    Overigens kan ik juist wel goed met kinderen omgaan. Jarenlang heb ik voor kinderen, ( en volwassenen), sterrenkundecursussen op een volkssterrenwacht gegeven. Dit was een van mijn leukste tijden in mij leven. Neen, hoor, ik ben geen onderwijzer of leraar geweest, maar ik kon dat wel. Misschien kennen jullie de bekende commentator bij diverse tv-programma’s Govert Schilling wel, als er een nieuwe planeet is ontdekt. Nou, dat is een collega van mij, die ontzettend goed kan praten. Door mijn ziekte kan ik dat niet meer en moest ik helaas afhaken. Alleen de kennis is gebleven en ontwikkelt zich verder.

    Terug naar ons verhaal. En wat wil de regering nu? Het wil iedereen laten anticiperen: bijvoorbeeld, zodat de kinderen weer voor hun bejaarde ouders gaan zorgen. Het kabinet kan veel willen maar die snode bezuinigingsplannen gaan niet door. Kinderen gaan vroeg of laat het huis uit en gaan dan hun eigen weg. Begrijp je nu als ik zeg, dat ik blij ben dat ik er geen heb, in dit verband?

    Pas achteraf hoorde ik van Cecile dat zij zich rot schaamde dat daar grote witte plastic broeken hingen. Dit zou ik ook hebben als iemand plotseling op bezoek zou komen. Ook om deze reden ben ik extra voorzichtig. Dus die broeken moet je dus ook om die reden, op zolder of op een doucheruimte hangen. Dat had ik haar toen ook gezegd. Ik wist toen al dat je plastic broeken niet buiten op moest ophangen. Toch praatte ik er met haar niet zo graag hierover, want dat zou tegenvragen uitlokken. Je moet bedenken dat ik met haar pas 2 maanden of iets langer nog steeds een broze verkering had. Neen , op dat moment had ik wat anders aan mijn hoofd. Deze verkering duurde ruim een jaar. Omdat ik het in bepaalde punten, het niet eens met haar was, zij vond dan weer dat ik te ver van haar huis woonde, besloten wij er een punt achter te zetten.

    Stel je nu eens voor dat deze toestand op jullie van toepassing werd? Natuurlijk heb je daar nu nog geen antwoord op. Maar toch moeten jullie daarop voorbereid zijn inden een meisje voor een van beide jongens onverwacht aan de deur staat. Tegenwoordig zoeken de meiden de jongens wel uit en niet zoals voorheen.

    Adriana, het is veel te lang geleden dat ik het merk van de plastic broek gezien had. Neen, dat kan ik mij echt niet meer herinneren. Het heel goed mogelijk dat deze van SGA waren,(witte en kleurige) Ofschoon ik ze wel in mijn handen had bij het afpakken van de waslijn en later op mijn gemak in de veranda ophing aan het wasrek.

    Ik heb blijkbaar de gave, dat in een oogopslag kan zien, welk type vrouw ik aardig vind en welke niet. Voor mij hangt dit samen met een open karakter , gevoel voor humor, eerlijkheid, en een vrouw die overal iets van af weet., (opleidingsniveau). Er zijn dus hele categorieën die bij mij meteen zijn afgevallen. Weet je Marly had ook wel door mij, interesse gekregen in de natuurwetenschappen. En wij pasten wel bij elkaar. Met dit voor ogen ging ik in de zomer van 1973 op zoek naar mijn oude schoolvriendin. Misschien als troost want alleen zijn vond ik niks. IK heb haar na die examenfuif in 1969, nog een keer gezien met een ander. Dat was in 1971. Veel later vernam ik dat zij in 1980 gescheiden is van diezelfde jongen. IK weet ook wel dat de wetenschappen niet alles bepalend is voor een relatie. Dat merkte ik aan mijn huidige vrouw, die juist ontzettend veel af weet van belastingwetgeving en smult ervan. Ruim 33 jaar lang werkte zij in een groot administratie kantoor. Dus vullen wij elkaar mooi aan, is het niet? “Op ieder potje past een deksel’.

    Een paar maanden nadien, op 23 oktober 1973, leerde ik mijn huidige vrouw, Annie, tijdens een dansavond opnieuw kennen. Wij kenden elkaar vluchtig toen de examens voor het Mulo in 1969 waren. Voor mij was dat Mulo-B, voor haar, Mulo A . (Dit diploma had ik reeds in 1968 behaald.) Naast mij was het gangpad van grote de examenhal en pal daarnaast zat zij. Tijdens de pauzes praatten we met elkaar over hoe het ons vergaan was. Zij zat helaas wel op een andere Mulo-school

    .

    Bij Cecile thuis, nadat wij verkering kregen in 1972. kwam ik er al eerder achter dat de jongste zus van haar nog in bed plaste. Dat ik dat al wist heb ik al vermeld. Dus, nee, dat ik daar plastic broeken aan de waslijn zag hangen , maakte voor mij op dat moment geen verschil. Ik kon natuurlijk niet weten wat zij op dat moment dacht, en daarom greep ik meteen op een volwassen manier in, door haar te helpen, zonder iets te zeggen hiervan. Ook niet de rest van de dag. Alleen onze verkering werd daardoor misschien wel gunstig beïnvloed, bijvoorbeeld in een grotere aanhankelijkheid

    Ik heb mij in mijn goede tijd (1965-2001), nooit geïnteresseerd incontnentiematerialen, ook niet toen mijn broers en zussen zelf later kinderen kregen. Want in die tijd wilde ik vooral loskomen van mijn verleden. Evenzo heb ik op precies dezelfde manier gehandeld tegenover mijn vrouw, tot het jaar 2001. Tegen die tijd was ik bij wijze van spreken, van plastic broeken bijna vergeten hoe zij eruit zagen. Toen zij het toen alsnog vernam, begreep zij mij meteen en maakt er geen enkel punt van.

    Maar je hebt gelijk dat er tedere 2 vrouwen, ( Cecile en Susan) in mijn leven zijn waarvan plastic broeken de verbindende factor zijn. Dat tedere, dat vind ik o zo merkwaardig. Dat vind ik ook bij jou terug, meid. Ik ben zo vrij jij, nummer 3 te geven. Je weet dat jouw geheim het mijne is.

    Natuurlijk begrijp ik dat jullie achtergrond totaal anders is. Jij bent getrouwd, van Susan weet ik niet of ze überhaupt nog leeft. Cecile had de pech dat zij een jongere zus had, die nog in bed plaste, maar niet verliefd was op plastic broeken. Ik zou heel erg kinderachtig zijn als ik het om die reden uit zou maken. Van haar weet ik eigenlijk niets meer, dan dat ik afscheid heb genomen op een zwoele zondagavond in juli 1973. Uit elkaar gegaan als goede vrienden en nooit meer gezien of iets van haar vernomen.

    Wat versta jij onder een vieze luier? Door mijn maag en darmklachten hoopt zich altijd veel gas op in mijn maag, omdat ik deze niet op de normale manier, (winden) de wijde wereld in kan laten gaan. Let wel, gelukkig heb ik hier niet iedere nacht last van, maar toch regelmatig. Als ik moet persen dan komt er altijd urine vrij, maar nog geen ontlasting. En als dat dan toch dreigt te dan ik ga ik meteen naar het toilet. Het antwoord op jouw vraag luidt. IK heb wel een vieze plasluier, maar (goddank) geen poepluier.

    Die vergeling van elastieken komt voornamelijk doordat (oudere) plastic broeken in het felle daglicht te hangen te drogen. DE plastic broeken gaan dan kraken en worden hard. Bij mij zijn alleen de oudste plastic broeken een beetje verkleurd. Dat mag ook wel want die heb ik in 2008 gekocht.

    IK heb jou al uitgelegd wat het natuurkundig fenomeen hiervan is en wat je moet doen om vergeling en veroudering zo veel mogelijk tegen te gaan. Dit is een van de redenen om gele en andere gekleurde plastic broeken te fabriceren. Na verloop van tijd worden die elastieken een beetje donkerder, wat minder opvalt. Het kan ook helpen de plastic broeken een luieremmer met deksel en met lauw water en zachte groene zeep een tijdje laten inweken. Denk eraan dat je alle zeepresten goed moet wegspoelen. Een zeer belangrijk wapen tegen verkleuring en verharding is et toevoegen van een scheutje schoonmaakazijn aan het laatste spoelwater. Denk eraan dit mag in zuivere toestand nooit direct met plastic broeken in aanraking komen. Doe je dat toch dan branden er onmiddellijk gaten in. Vóórdat de plastic broeken ze in het water legt, moet je eerst een heel klein beetje (20 ml/5liter= vingerhoed/ 5 liter, aan het water toevoegen. Het water wordt dan een beetje zuur. Dit zuur vernietigt alle kalk in het water. Je kunt wel gewone keukenazijn gebruiken maar dan heb je veel meer van dat spul nodig. Keukenazijn is veel minder effectief om alle kalk en magnesiumkristallen in het water te neutraliseren.

    VEILIGHEIDSMAATREGELEN. Zorg er vooral voor dat je ook nooit direct in aanraking komt met pure schoonmaakazijn. Niet alleen voor de huid, maar ook voor de kleding geldt dit. Aanraking hiermee leidt tot onmiddellijke verbranding van de huid en tot gaten in de kleding. Houd het gezicht op afstand van de scherpe lucht van het mierenzuur, welke in schoonmaakazijn is verwerkt, in de gaten.

    Denk eraan, nooit andere bijtende chemische stoffen, zoals chloor, zoutzuur, ammoniak, natriumhydroxide of waterstofperoxide, gebruiken voor het onderhoud van plastic broeken. Dit zijn schoonmaakmiddelen, gefabriceerd voor andere doeleinden, dan het water te ontdoen van kalk en magnesiummoleculen..In feite is alles wat jij om je heen ziet afkomstig van de natuur. Waar in de natuur…? Van sterrenstof, want wij zijn kinderen van het heelal. Zo zie je maar, dit is voor mij een weet, voor jij een leer. IK kan hier niet genoeg op hameren.

    Lieve groeten,

    Math.

  • Adriana

    Hallo Math

    Daar was ze weer. Alles goed aan die kant. Hier nu wel weer zit bij te komen van een flinke griepaanval en kun jij dus wel raden wat ik deze week in bed heb gedragen. Van die periode die jij noemt weet ik niet zoveel af bij mij begint het eind 60 begin 70.

    Jouw moeder heeft het dan “gelukkig” niet gedaan maar wat ik mij nog kan herinneren is dat het bij andere gezinnen wel gedaan werd.

    Als ik bij vriendinnen of vriendjes thuis was zag je meestal bij de achterdeur buiten de luieremmer staan met luiers en plastic broeken erin.

    En dat ging dan zo vanuit die emmer in de machine. Heb het wel eens zien gebeuren tijdens het spelen. Want zou je de plastic broeken op de hand doen dan wil je dat toch gelijk doen en zet je ze eerst geen 1 of 2 dagen tussen al die vieze pis en poepluiers.

    Maar goed genoeg geboomd hierover jij heb met jou goede uitleg mijn ogen geopend.

    Toen jij zei dat die waterdruppels met het centrifugeren als een soort kogeltjes gaan werken dacht ik hij heeft weer gelijk. Sinds die dag hebben ze de machine niet meer gezien. Zo zie je maar Math de aanhouder wint en als jij met zulke sterke argumenten komt kan ik jou alleen maar gelijk geven.

    Math ik begrijp dat jij je zorgen maakt om de jongens misschien gegrond maar zij hebben alleen een nachtelijk probleem dus hoeven er de straat niet mee op.

    Ze hebben hier zelf ook niet omgevraagd om deze kwaal te krijgen nee dit overkomt ze gewoon. En ja ik hoop dat ze er in de loop van de komende tijd/jaren overheen groeien en geen luiers meer nodig zijn.

    Maar krijgen ze in deze bed plas periode verkering en blijft ze, en komt het dan een keer op slapen aan ja dan moet het dus wel verteld worden. En dat dat moeilijk zal zijn snap jij als geen ander maar ik denk dat het wel goed komt.

    Als zij van hem overtuigd is zal het even schrikken zijn maar het is en zal niet het eerste stel zijn die het overkomt. Je geeft het toch ook niet gelijk bij de eerste ontmoeting aan van zo pas op “plas nog in bed en heb nog luiers om” dus weet waar je aan begint.

    Sorry Math je valt toch op iemand om hoe hij/zij is, doet, gevoelens, liefde, ect. en een handicap krijg je er dan wel eens bij.

    En mocht het dan echt wat gaan worden en ze gaan samen wonen of trouwen kan er vind ik nog altijd naar een oplossing voor die was gekeken worden in overleg kan jij je hier in vinden.

    Onder een(vieze) luier bedoelde ik inderdaad een poepluier. Dit heb je nooit zeg je. Denk inderdaad dat je daar ook heel blij om kunt zijn. Al die gehandicapten, incontinente mensen ouderen die alles weer in hun broek doen. Moet er niet aan denken doe het zelf nu ook met mijn volle verstand en kan het zelf regelen om een luier om te doe en er in te plassen maar een grote boodschap nee dat lijkt mij zo vies en voor velen denk ik is het mens onterend. Als je nog goed van geest bent maar het kan niet anders meer vanwege een ongeluk, verlamming of andere oorzaken en je moet het dan weer in een luier doen als een klein kind en dan ook nog verschoond worden nee Math moet er niet aan denken.

    Maar even op de verkleuring van het beenelastiek terug te komen dit was volgens mij een gevolg van een poepluier waar het elastiek met de poep in aanraking was geweest.

    Heb wel eens gehoord/lezen dat als je zulke vlekken had de broeken buiten in de zon moest hangen en die vlekken dan letterlijk als sneeuw voor de zon verdwenen. Luiers met vlekken werden toch ook op de “bleek” in de zon gelegd.

    Nog even wat over onze “derde bed plas zoon” Floris.

    Het gaat zo goed met die jongen nu het allemaal een plekje heeft gekregen. Zijn wat gesloten karakter is weg op school gaat het wat makkelijker en thuis daar hoeft hij ook niet moeilijk meer te doen nu zijn vertrouwens bron het weet en accepteert.

    Als de jongens daar nu slapen doet zijn moeder de was wel eens. Dan denkt zijn vader dat het onze was is maar het is dan van zijn eigen zoon.

    Nee z'n vader weet het nog steeds niet en dat wil hij ook nog zo houden. Zolang hij door de week niet thuis is heeft hij er ook geen weet van en is hij wel eens thuis dan gebruikt hij het minder tot niet. Het is zijn keus en die moeten we respecteren.

    Heb verder weer genoten van jou uitgebreide verhaal en jou duidelijke uitleg en hoe teder jij over jou drie vrouwen spreekt.

    Math wens jou en Annie alle geluk toe en geniet van deze mooie dagen die onze natuur ons geeft en al gegeven heeft. T'is wel uitzonderlijk voor deze tijd dat we al zo van het mooie weer hebben kunnen genieten of niet dan.

    Vriendelijke groet van een zonnige Adriana.

  • Math

    Hallo Adriana,

    Hier ben ik weer. Vorige week zondag ben ik na het afstappen van de fiets door mijn knieën gegaan en gevallen. Ik moest afstappen voor een rood licht. Ik viel voluit op mijn rug, nog net op het fietspad. Zekerheidshalve ben ik toen maar naar een EHBO-post gegaan, omdat ik bang was voor een klaplong of gebroken ribben. Ik heb diverse schaafwonden en een zware borst kneuzing opgelopen. Ik heb diverse artsen en verpleegkundigen in het ziekenhuis duidelijk moeten maken dat die val komt omdat ik de ziekte heb van Parkinson heb. Dit is een progressieve, voortschrijdende ziekte, door afbraak van hersencellen. Bij alles wat ik doe moet ik nadenken, anders gaat het fout. Dus ook het afstappen van een fiets. En dit wordt met de tijd steeds slechter, zodanig dat wij besloten hebben dat mijn fietsen voor mij in de vrije natuur verleden tijd is. Alleen nog maar bij de fitnesstraining. En thuis op de hometrainer. IK ben al vaker met de fiets gevallen, maar dan toe had ik steeds geluk. Vroeg of laat komt daarbij vast en zeker een koffietafel aan te pas, maar dan zonder mij. Tja, Adriana, het is niet anders

    .

    Neen, dat praat ik liever met jou over plastic broeken. Dat jij bij jouw vrienden en vriendinnetjes, deze in een luieremmer bij de achterdeur hebt zien liggen, betekent dus dat jij dit onthouden hebt en daardoor gefascineerd bent geraakt, ook na al die jaren. Dat verhaal komt mij bekend voor van Susan. Die speelde met haar vier jaar jongere broertje op zolder, in plaats van met haar poppen. Als haar ouders weg waren verschoonde ze hem, en de rest weet je wel. Maar op een dag werd ze door haar moeder betrapt. Deze zei dat ze zich als een baby gedroeg. Haar vader vond het goed wat ze deed, omdat ze het enige meisje in het gezin met 4 broers was. Waarom hij dat goed vond weet ik niet, maar vermoedelijk was Susan de oogappel van hem.

    Misschien heb ik een klein beetje overdreven toen ik het had over de waterdruppels, die in een draaiende centrifuge zijn als kogeltjes. Maar in principe heb ik gelijk. Misschien is het beter van hagelstenen te spreken, die je gezicht kunnen striemen, tijdens een hevige bui.

    Eerst een paar richtlijnen voor de jongens. Het is van belang dat de jongens goed uitkijken met wie ze omgaan. Dat is het allerbelangrijkste. Het is zeer belangrijk dat een meisje bij een jongen past, qua opleiding, karakter, humor en weet hebben over ditjes en datjes. Dat is tegenwoordig niet anders dan vroeger. Dit heb ik zelf ook meegemaakt. Ook ik dacht eraan hoe ik mijn jeugdproblemen zou moeten vertellen en vooral wanneer. Gelukkig wordt tegenwoordig echt niet meer van een jongen verlangd dat hij de leiding neemt. Meiden kunnen dat gelukkig ook.

    Had ik verteld van mijn jeugdproblemen tegen mijn eerste twee verkeringen, dan weet ik zeker dat dit op een fiasco was uitgelopen. Dat wist ik in verband met hun ruwe en eigenzinnige karakter- eigenschappen. Daarna kwam Cecile. Dat vond ik wel een leuke meid, maar toevallig had die zelf in de thuissituatie hiermee te maken. Dus hier bleef het bij. Mondje dicht, dacht ik. Bij mijn vierde verkering had ik beet. Dit was Annie. Bij haar wist ik dat mijn jeugdproblemen serieus werden genomen en veilig waren. Want het was alsof wij al veel langer kenden. Dit praatte veel beter en daardoor voelde wij ons op ons gemak. Dit neemt niet weg dat mijn schroom voor haar nooit helemaal weggaat. Van schaamte is gelukkig geen sprake, dat ik luiers en plastic broeken moet dragen., maar ik praat er liever niet over. Daar valt best mee te leven. Wat ik nooit zal gaan doen is in mijn adamskostuum, met luier en een plastic broek aan, door het huis zal gaan paraderen. Als ik dat deed dan zou ik zeer zeker terechte commentaren van haar verwachten. Blijf normaal doen en doe gewone kleren over de plastic broek aan, zoals deze voor bedoeld zijn.

    Nog even iets over Floris. Dus jij denkt dat zijn vader het niet accepteert? Hierin ligt een rol weggelegd voor zijn moeder, om te bemiddelen. Want vroeg of laat gaat het mis met die zogenaamde was voor jouw zonen. Stel je voor dat hij ziek wordt en dan aan huis gekluisterd is, zoals mij dat eens gebeurd is? Misschien weet hij het al, maar zegt deze niets. Als ik die vader was, dat zou ik dat niet zomaar accepteren, dat mijn vrouw andermans was ging doen. Ik zou er zeer zeker vragen bij stellen, zeker als dat meerdere keren voor kwam. Volgens mij is Floris bang voor zijn vader. Jammer. Hier zie je duidelijk de bijzondere relaties, moeder-zoon, bij Floris, en vader-dochter, bij Susan.

    IK heb al vermeld dat je een verkleuring van plastic broeken , ook indien na aanraking met vaste ontlasting-, uiteindelijk niet kunt tegenhouden maar wel kunt vertragen. Ook heb ik je gezegd deze niet, zelfs nooit in de Zon te hangen. De reden heb ik ook gezegd. Vooral als plastic broeken met vaste ontlasting in aanraking is geweest moet je deze met zachte driehoek zeep minimaal een halve morgen in lauw water zetten. Bij voorkeur in een luieremmer met deksel. Daarna met lauw water omspoelen. Let erop dat er geen zeepresten achterblijven. Bij het laatste spoelwater een vingerhoedje schoonmaakazijn in het water doen. Niet met schoonmaakazijn de plastic broeken besprenkelen. Katoenen luiers kun je wel in de Zon laten bleken.

    Je moet niet alles geloven wat anderen zeggen om plastic broeken in de Zon te laten bleken. Daarom wordt het tijd jou het een en ander te vertellen over de Zon en welke gevaren daaraan verbonden zijn

    .

    Deze is 4,6 miljard, (4.600.000.000) jaar geleden ontstaan, (geboren), in het centrum van een zich verdichtende wolk van gas en stof. De Aarde en de andere planeten van ons zonnestelsel zijn uit die om de Zon draaiende gaswolken gecondenseerd. Dat kun je vergelijken met opgelost suiker in een hete kop thee, weer tevoorschijn komt, (condensatie), wanneer de thee afkoelt. De Aarde is uit die gas en stofwolken dus gecondenseerd; dit gebeurde 4,567 miljard jaar geleden. De Zon is een zeer hete bol van gassen en heeft een inhoud die meer een miljoen Aarden kan bevatten. De Zon is een gewone ster. Onze planeet is dus bijna 500 miljoen jaar jonger dan de centrale ster, waar ze omheen draait, met een snelheid van 30 km/sec. Daar merken wij bijna niets van.

    De middellijn van de Zon is 1.392.000km. Die van onze planeet is 12.756 km. Dus de Zon is 109x zo groot als de Aarde. Indien ik het heb over inhoud, ( lengte x breedte x hoogte),dan moet ik die 109, verheffen de derde macht. Ik kan ook zeggen dat er 109x109x109=(109^3)=1.295.029 Aarden in de Zon passen. Maar waarom lijkt hij aan de hemel maar klein een bolletje? Omdat de Zon gelukkig zeer ver weg is. Wat dacht je van 149,6 miljoen km?

    Misschien zeggen getallen je niet veel. Dan kan ik het je toch duidelijk maken met verhoudingen. Stel je de Zon voor als een grote strandbal met een middellijn van één meter. Dan moet jij de Aarde je voorstellen als een knikker met een middellijn van één centimeter, die op anderhalve meter van de Zon afstaat. Geen wonder dat de Zon onze moederster is, en de bazin is over haar planetenkinderen.

    In het centrum van de Zon zijn de (hydrostatische) druk van de bovenliggend lagen gas, bij een temperatuur van 16 miljoen graden, en een verpletterende zwaartekracht, zeer hoog, maar in evenwicht. Daardoor ontstaat een nucleair proces dat nucleosynthese genoemd wordt. Het is dit proces waarbij stoffen worden gebruikt, waarbij andere (zwaardere) stoffen worden gemaakt. Bijvoorbeeld uit waterstof en helium wordt, koolstof, stikstof, zuurstof, neon, natrium en calcium, nikkel en ijzer, en alle andere stoffen gemaakt. Allemaal stoffen die ook hier op Aarde overal aanwezig zijn en die jij ook kent. Bij alle andere sterren vindt hetzelfde nucleaire proces plaats. Mens en dier hebben een karkas van koolstof en calcium, dat eens in de sterren is ontstaan, evenals de zuurstof die wij inademen en het ijzer in ons bloed. “Wij zijn de kinderen van de sterren”.

    Ik denk bij het uitwassen van mijn plastic broeken vaak aan de ontstaanswijze van water, (Is 2 eenheden waterstof en 1 eenheid zuurstof). Vooral het waterstof is heel erg oud. Die is ontstaan vlak na de oerknal, bijna 14 miljard jaar geleden. De zuurstof is veel later ontstaan, tijdens de kernfusieprocessen in de sterren. In plaats van eenheden, bedoel ik natuurlijk atomen, of elementen.

    Zo zie maar dat de Zon geeft, (leven door licht en warmte), en neemt, (doodt door straling). Die straling wordt gebruikt voor de aanmaak van nog zwaarder stoffen, zoals, zilver, goud , platina en uranium. Maar voor het leven en andere tere dingen, hier op Aarde, is deze straling dodelijk. De Zon is een feite een reusachtige kernfusiecentrale aan de hemel. De kerncentrales van Dodewaard en Borssele, en trouwens die van de hele wereld tezamen, vallen hierbij miljarden malen in het niet.

    Omdat de Zon zeer groot is schijnt hij zeer fel en zendt daarom behalve licht en warmte , (alleen die hebben wij nodig om in leven te blijven),ook zeer veel schadelijke UV-en röntgenstraling uit. DE Zon heeft een oppervlaktetemperatuur van 6000°C. Daarom zendt hij, behalve de voor ons de levens -noodzakelijke licht en warmte, ook veel UV en röntgenstraling uit. Dat weet ik, en daarom ga ik nooit in de Zon liggen te bruinen. Want wie wil gaan bruinen onder een kerncentrale? Daar krijg je huidkanker en leukemie van. Deze laatste door overmatige groei van witte bloedcellen.

    Natuurlijk kom ik buiten in de Zon, maar altijd kortstondig. Wat slecht is voor de huid, is ook slecht voor plastic broeken. Want deze UV straling vernietigt de weekmakers in het plastic. Dus; zonnen mag even. Dit is zelfs gezond, (D-vitaminen), maar let op, niet teveel en zeker niet bij iemand met een blanke huid, zoals ik.

    IK ga in het kader van dit bericht niet verder, want mijn verhaal is nog lang niet rond. Het zou een zware wissel op jou trekken. Ik ben mij dat bewust. Het belangrijkste is dat je weet dat waarom wij de Zon terecht aanbidden voor haar licht en warmte, maar tegelijk vervloeken wegens de nucleaire straling die ze daarbij uitzendt. Ja, Adriana, ik hoef geen kerngeleerde te zijn om je “Het Lied van De Hemel”, op eenvoudige manier te kunnen verduidelijken.

    Tenslotte. Omdat ons klimaat altijd een evenwicht zoekt, betekent dat een mooi en droog voorjaar, altijd gevolgd wordt door nat en koud weer. Dat geldt ook andersom. Wanneer bijvoorbeeld in Japan op dit moment een blaadje van een boom valt, tijdens een zonnige dag, kan de luchtverplaatsing hiervan zodanig cumuleren, (opeenstapelen), dat deze gebeurtenis een najaarsstorm in onze contreien plaatsvindt. Inderdaad, de natuur is oppermachtig.

    Groeten aan de mannen,

    Math.

  • Adriana

    Hoi Math

    Weet niet of jij hier nog wel eens komt maar ik wil jou iets vertellen.

    Heb al een aantal keren jou mail adres ingetypt maar krijg het steeds terug.

    Wat ik jou wil vertellen is niet leuk maar ik wil schoon schip maken en uitleggen hoe en waarom.

    En dan niet op dit forum.

    Hoop van jou te horen.

    Groet “Adriana”