Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe gebruiken?

  • Wendy

    Mijn dochter is 3,5 maanden oud en ik heb overwogen katoenen luiers te gebruiken. Ik heb er bij ons in België nog niet veel over gelezen of gevonden. Wel zag ik bij Hema badstof luiers liggen, maar deze kunnen toch geen vocht opnemen? Hoe zit dat nu juist? Wat heb ik juist nodig? En wat is het handigste, ook voor 's nachts, en onderweg?

  • Jade

    Hoi Wendy,

    Ik heb bij de Hema nog nooit badstof luiers gezien, wel badstof overbroekjes met klitteband.

    Wat je nodig hebt om katoen te gebruiken voor je kindje: katoenen luiers, evt. katoenen inleggers voor de nacht, overbroekjes en papieren of viscose “luier-inlegdoekjes” (als poepvanger).

    Als luiers kun je natuurlijk vouwlappen gebruiken voor je kindje, maar de voorgevormde luiers vinden veel ouders handiger. Bij Annemiek Bosma kun je een luier-testrapport bestellen. Zij heeft alle soorten voorgevormde luiers getest. Door je eerst een beetje te verdiepen in welke soorten luiers er zijn, voorkom je dat je luiers koopt waarvan je achteraf vindt dat de pasvorm of absorptie niet zo goed is.

    Qua overbroekjes kun je kiezen uit niet-ademende overbroekjes (zoals die plastic broekjes en strikslips die je bij drogisterijen e.d. koopt) en ademende overbroekjes (wolbroekjes, wolwikkels, fleecebroekjes, en broekjes van ademende nylon).

    Luier-inlegdoekjes kunnen van papier zijn of van viscose (non-woven). De non-woven inlegdoekjes van plasluiers kun je in een lingerienetje met de luiers meewassen en opnieuw gebruiken (mogen niet door de wc worden gespoeld). De non-woven luier-inleg is te koop bij het Kruidvat. De papieren doekjes (van Indi) mogen na gebruik wel door de wc worden gespoeld, maar zijn eigenlijk maar één keer te gebruiken (tenzij je ze op de hand uitspoelt) en zijn daardoor wat duurder in gebruik.

    Voor de nacht (en als je kindje veel plast) kun je een extra katoenen inlegger in de luier leggen. Als overbroekje voor de nacht is een wolbroekje ideaal. Ik gebruik voor mijn zoontje ook buitenshuis katoenen luiers. Ik neem gewoon katoenen luiers mee, een reserve overbroekje en een plastic zak voor de vuile luiers. Mijn zoontje krijgt ook katoenen luiers mee naar het kinderdagverblijf en dat gaat ook gewoon goed.

    Veel succes en plezier met katoen !!

    Groetjes,

    Jade

  • Sophie

    Hoi Wendy, ik wil wel een kanttekening plaatsen bij het louter en alleen afgaan op de meningen van anderen die over een bepaalde luier heel erg enthousiast zijn, zo ook het luier testrapport. Als je wat wilt aanschaffen, koop dan eens een proefpakket van 3 ofzo van een merk en kijk hoe het je bevalt. Zoals ook Henrike zegt, sommigen zijn enthousiast over het dubbel gebreide overbroekje (zoals ik), anderen vinden Indi luiers fantastisch. Bij ons werken Indi's niet goed, want ze worden te snel volgeplast door mijn dochter. Ligt dus helemaal aan hoeveel je kindje plast, welke materialen je het meeste aanstaan (alleen katoen, Ekokatoen, een mengeling van katoen met in de absorbtielaag rayon of voor de overbroekjes fleece, ademend nylon, plastic of wolwikkels en -broekjes). Als het ene merk je niet is bevallen betekent het niet dat katoenen luiers niet aan jou en je dochter besteed zijn. Je zou ook kunnen kiezen voor vouwluiers, hydrofiel in het begin en later voor meer absorbtie oogjesluiers. Als ik op vakantie ga neem ik oogjesluiers mee en Snappi klemmetjes. Als je ze van te voren vouwt voor het wegbergen is het gebruik ervan nog simpeler en erg goedkoop! En vierkante lappen doen het goed met absorbtie hoor, eventueel kun je er een extra inleg indoen. Thuis gebruik ik verder van alles en nogwat ,veelal voorgevormd en ik maak af en toe zelf een luier met een leuke print aan de buitenkant. Staat erg vrolijk!

    Als je echt helemaal met katoen wilt beginnen, ja, probeer eens zo'n huurpakket, daarvoor kun je best eens Indi (of Kiddybips in Belgie) proberen. Als je daarnaast nog een aantal andere proefpakketjes wilt uitproberen dan kun je jezelf een beeld vormen wat het meeste bij jullie past. Kiddybips kun je tussen de NL links vinden, ook de info over huren volgens mij.

    Groetjes en veel succes,

    Sophie

  • Wendy

    Hallo allemaal,

    Bedankt voor de interessante reacties. Ik ben ondertussen begonnen met af en toe katoenen luiers te gebruiken. Ik heb het nog niet gedurfd als we weg moeten, op uitstap, naar de dokter of familie.

    Tot nu toe gebruikte ik de doeken die ik ‘geërfd’ heb van m'n ouders (uit mijn baby-tijd). Dat zijn hydrofielluiers en dan nog een dikkere soort - ik weet niet juist welke dat is - met daarin een luierinleg van viscose (uit Hema). Hierrond doe ik dan nog dat badstoffen luierbroekje. 's Nachts gebruikte ik tot nu toe een dubbele luier, maar ik ga het eens proberen met een inleg uit een super-absorberende dweil geknipt (deze tip heb ik elders op deze prikpagina gelezen).

    In ieder geval, tot nu toe gaat het goed en op die manier heb ik nog niet veel kosten moeten maken om dit eerst eens uit te proberen. Ik kan mij wel inbeelden dat voorgevormde luiers gemakkelijker zijn, vooral als je weg gaat.

    Ik weet niet wat m'n dochter - Ine, nu bijna 4 maanden oud - het liefste draagt. Ze blijkt toch geen last te hebben van de katoenen luiers.

    Groetjes,

    Wendy.