Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Beginnen met katoen

  • Berry Florijn

    Hallo,

    Ik heb een zoontje van 3,5 maand en heb al tijdens mijn zwangerschap zitten twijfelen of ik (gedeeltelijk) katoen zou gaan gebruiken i.v.m. de kosten en het milieu. Omdat hij een maand te vroeg was en die tijd in het zkh heeft gelegen, heb ik geen bewuste keuze kunnen maken en ben begonnen met wegwerp.

    Nog steeds zit ik erover te denken om in ieder geval deels katoen te gebruiken. Ik heb al wat info opgezocht via internet over verschillende merken en ga waarschijnlijk wat proefpakketten aanvragen, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van ‘katoenmoeders’. Mijn voorkeur gaat in 1e instantie uit naar voorgevormd. Wat heb ik nodig, welke merken hebben jullie gebruikt en hoe beviel dat?

    Ik kan in principe vouwluiers voor niets krijgen (voor 2 kids gebruikt) van familie, maar weet niet of ik dat handig vind en hoe ik dat dan aan zou moeten pakken…

    Ik ben dus erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

    Groetjes van Henrike

  • Annemiek Bosma

    Hallo Henrike,

    Je zou even op mijn site kunnen kijken, hier staat al info op over katoen.

    Via de site (maar ook rechtstreeks) kun je ook een gratis kostenberekening opvragen en een uitgebreid luiertestrapport. Ik ben consulente voor Indisposables, verkoop nieuwe en tweedehands luiers. Als je het niet zeker weet is er de mogelijkheid om een maand luiers te huren, dan heb je geen risico. Ook zou je kunnen overwegen een paar te kopen en te kijken hoe het bevalt, eventueel tweedehands.

    Mail me als je interesse hebt: annemiek.bosma@planet.nl

    Website: www.wxs.nl/~mfvandam

    Groeten,

    Annemiek

    Berry Florijn schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > Ik heb een zoontje van 3,5 maand en heb al tijdens mijn

    > zwangerschap zitten twijfelen of ik (gedeeltelijk) katoen zou

    > gaan gebruiken i.v.m. de kosten en het milieu. Omdat hij een

    > maand te vroeg was en die tijd in het zkh heeft gelegen, heb

    > ik geen bewuste keuze kunnen maken en ben begonnen met wegwerp.

    > Nog steeds zit ik erover te denken om in ieder geval deels

    > katoen te gebruiken. Ik heb al wat info opgezocht via

    > internet over verschillende merken en ga waarschijnlijk wat

    > proefpakketten aanvragen, maar ik ben benieuwd naar de

    > ervaringen van ‘katoenmoeders’. Mijn voorkeur gaat in 1e

    > instantie uit naar voorgevormd. Wat heb ik nodig, welke

    > merken hebben jullie gebruikt en hoe beviel dat?

    > Ik kan in principe vouwluiers voor niets krijgen (voor 2 kids

    > gebruikt) van familie, maar weet niet of ik dat handig vind

    > en hoe ik dat dan aan zou moeten pakken…

    >

    > Ik ben dus erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

    >

    > Groetjes van Henrike

  • Joanne

    direct mee beginnen. ik heb nu twee jongens en het bevalt me prima. tuurlijk is het makkelijk om een stinkluier weg te gooien maar met een inleg doekje in een katoenen exemplaar mag dit ook niet echt het probleem zijn. het scheelt zo veel qua kosten. En ik heb teminste nog genoeg ruimte in mijn vuilnisbak. vouwen doe ik als ik t.v. kijk en de wasmachine draait toch wel nou dan die ene extra was…

  • Sophie

    Joanne schreef:

    direct mee beginnen. ik heb nu twee jongens en het bevalt me

    prima. tuurlijk is het makkelijk om een stinkluier weg te

    gooien maar met een inleg doekje in een katoenen exemplaar

    mag dit ook niet echt het probleem zijn. het scheelt zo veel

    qua kosten. En ik heb teminste nog genoeg ruimte in mijn

    vuilnisbak. vouwen doe ik als ik t.v. kijk en de wasmachine

    draait toch wel nou dan die ene extra was…

    ==Helemaal mee eens Joanne! Die wasmachine die doet het echt voor je en strijken hoeft (wordt zelfs afgeraden, de katoenvezels nemen minder vocht op als ze geplet worden door de bout) niet. Als je vouwen te veel werk lijkt, er zijn ontzettend veel voorgevormde katoenen luiers op de markt. Werken net zo simpel als een wegwerpluier en met een inlegdoekje erin heb je zowat geen schoonmaak werk.

    ==Ik wilde dat ze hier per kilo voor straatvuil lieten betalen, want onze bak zit elke week nog niet halfvol! Als ik dan naar de bakken van anderen kijk, de deksel kan niet meer dicht en de opgerolde wegwerpluierpakketjes blijven soms liggen in de straat. Yek. Helaas geldt voor velen bij afval, uit het oog uit het hart. Dus uit de wereld? Klinkt wel erg geitebreiig, maar ik ben toch trots op mijn bijdrage aan minder afval. Gebruik je dan ook nog zo weinig mogelijk en het minst belastende waspoeder, een zuinige machine en laad je hem zo vol mogelijk dan zijn de voordelen dubbel en dwars voor katoen.

    Gr Sophie

  • Sophie

    Ben trouwens zelf ook pas na 3 maanden begonnen met katoen hoor en na 7 maanden had mijn dochter ook 's nachts katoen om. Ik probeerde eerste hydrofiel te vouwen, maar door te weinig informatie over vouwen etc. liep dat helemaal fout. Drie maal per dag schone kleertjes aan was geen pretje. Maar ik heb toen een luierpakket van Eko Care gekocht en die vind ik ideaal. Ook de wolwikkels werken goed als overbroekje. Ik had eerst mijn twijfels, wol?? daar loopt alles toch doorheen? Maar het zijn heerlijk zachte broekjes, ze ademen en geven geen nare striemen in de beentjes zoals bij plastic of wegwerpluiers nog wel eens het geval kan zijn.

    Ik vond het trouwens in het begin best eng om met katoen te beginnen. Ik hikte er echt tegenaan, wilde het zo graag, maar was bang dat het zou mislukken door teveel lekkage, was enzo. Maar dat is me zoooooo meegevallen! De eerste 2 weken was ik trots op mezelf dat ik het had volgehouden. Maar waarom eigenlijk? Want ik had niet echt problemen ondervonden, het ging eigenlijk zo prima! En nu, ik draai echt mijn hand niet meer om voor wat voor luier dan ook. Voorgevormd, half voorgevormd of vouwlappen. Ben net 3 weken op vakantie geweest en heb 30 oogjes luiers, een paar Snappiklemmetjes en een aantal overbroekjes meegenomen. Is perfekt gegaan en heb er veel plezier van gehad.

    Gr sophie

  • Mikolein

    Hoi,

    Ik heb in het begin vouwluiers gebruikt. Mijn zoontje groeide alleen zo hard dat hij er al snel niet meer in kon. Nu gebruik ik wikkels. Deze bevallen me erg goed. Mijn zoontje is een half jaar en hij lekt nooit door terwijl dat bij papier wel het geval was. En ja, het scheelt een container aan vuile luiers per twee weken.

    Ik draai mijn luierwas 's nachts op goedkope stroom en met 60 graden zijn ze echt goed schoon.

    O ja, ik heb ook difrax en ducky's gebruikt maar dat vind ik niet echt een succes. Door de naad midden in het dikke gedeelte worden ze erg hard.

    Veel succes.

  • Berry Florijn

    Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eruit: ik ga het proberen. Ik heb ondertussen via de email contact gehad met Annemiek en kan van haar een goed tweedehands pakket voorgevormde luiers kopen. Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Als dit goed gaat, ga ik misschien als hij uit de kleine maat is, over op vouwkatoen (die ik zoals jullie boven hebben kunnen lezen, gratis kan krijgen), maar dat is allemaal toekomstmuziek.

    Ik heb zitten rekenen en als hij 3 maanden in deze katoenen luiers kan, ben ik incl. waskosten ong. even duur uit als met wegwerp (ik gebruik nu Kruidvat), maar daarbij zit dan wel het milieuvoordeel, wat ik uiteindelijk toch heel belangrijk vindt. Wat hij er langer in zit, is financieel voordeel, maar dat zie ik dan wel weer.

    De reacties uit mijn omgeving zijn allemaal neutraal of aan de negatieve kant, dus ik ben van plan ze een poepie te laten ruiken (mijn doorzettingsvermogen is in ieder geval oke, want mijn zoontje dronk ook pas na 2,5 week aan de borst (wat een ‘gevecht’ in het zkh), maar die krijgt nu ook volledig bv). Heb veel vriendinnen met jonge kinderen of net getrouwd en ‘plannen’, maar nog niemand die in katoen luiert. Wie weet heb ik zo ook nog een positieve invloed op de keuze van mijn vriendinnen…

    Groetjes en nogmaals bedankt!

    Henrike

    p.s. Ik laat vast nog wel horen hoe het gaat (eerst de luiers maar eens thuis) of kom nog eens wat vragen. Bovendien blijf ik hier voorlopig nog wel even hangen op deze pagina, dus jullie horen het wel.

  • Natasja Aarts

    Goed zo! Denk maar zo! het spaart 5-7 bomen (een bos per schoolklas) en voor jezelf een hoop centen. succes en vooral doorgaan.

  • mirjam

    wat ik voor je heb (als aanvulling op de luierbroekjes/vouwluiers) dat zijn inleg luiers, ze zijn splinternieuw, nog in originele verpakking.

    Als je vouwluiers of broekjes gaat gebruiken kunnen deze er in gelegd worden om meer vocht op te nemen. (nemen echt veel vocht op!) Ze zijn uitwasbaar tot 90 graden en dus vele malen te gebruiken. Ze zijn heel zacht en verpakt per 2 en ik vraag per pakje € 1.50. Ik kan 2 maten leveren, 0 tot 4 maand en 4 tot 9 maand en er is voorraad genoeg.

    Voor meer informatie of een foto, mag je me altijd mailen:

    mirjammelching@hotmail.com